Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Mikołajewska
|

Nie wszyscy nauczyciele dostaną "kompensówki". Senat odrzucił własny projekt

26
Podziel się:

Senat odrzucił w czwartek własny projekt nowelizacji ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych dla nauczycieli. To zła wiadomość dla nauczycieli uczących w centrach kształcenia praktycznego, bo to oni nie dostaną "kompensówek".

Wysokość nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego jest taka sama jak emerytury pomostowej.
Wysokość nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego jest taka sama jak emerytury pomostowej. (East News)

Senat odrzucił w czwartek własny projekt nowelizacji ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych dla nauczycieli. To zła wiadomość dla nauczycieli uczących w centrach kształcenia praktycznego, bo to oni nie dostaną tzw. kompensówek.

Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne są odpowiednikiem emerytur pomostowych. Mogą być przyznawane nauczycielom, którzy osiągnęli 30-letni staż pracy, w tym 20 lat pracy nauczycielskiej i pracują na co najmniej jedną drugą etatu. Wiek uprawniający do świadczenia ma wzrastać w latach 2014-2032, począwszy od 55. roku życia, aż do osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego. Wysokość nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego jest taka sama jak emerytury pomostowej.

Zgodnie z ustawą o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych, świadczenia takie przysługują nauczycielom pracującym w szkołach, przedszkolach, placówkach kształcenia ustawicznego, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii i specjalnych ośrodkach wychowawczych.

Według autorów petycji, nauczyciele praktycznej nauki zawodu pracujący w centrach kształcenia praktycznego (CKP) zostali w ustawie niesłusznie pominięci.

Przypomnieli, że ta grupa także objęta jest ustawą Karta Nauczyciela - dotyczą ich te same zasady zdobywania awansu zawodowego i pracy oraz podlegają nadzorowi kuratora oświaty. Ucząc młodzież realizują też tę samą podstawę programową kształcenia, co nauczyciele z centrów kształcenia ustawicznego, którzy są uprawnieni do przejścia na świadczenia kompensacyjne.

Zwrócono też uwagę, że część centrów kształcenia praktycznego tworzy całość z zespołami szkół, i wówczas nauczyciele tam uczący mają prawo do "kompensówek", zaś prawa takiego nie mają nauczyciele z centrów niepołączonych ze szkołami.

Za odrzuceniem projektu głosowało 43 senatorów, 42 - było przeciw, 2 - wstrzymało się od głosu. Odrzucenie projektu oznacza zakończenie postępowania w tej sprawie.

Projekt nowelizacji przygotowała senacka Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Był on odpowiedzią na petycję wniesioną do Senatu przez członków rady pedagogicznej przy Centrum Kształcenia Praktycznego w Warszawie.

Ministerstwo Finansów też było przeciw

W październiku ubiegłego roku projekt nowelizacji ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych negatywnie zaopiniowały senackie Komisje: Nauki, Edukacji i Sportu, Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej oraz Ustawodawczej. Za odrzuceniem projektu było też Ministerstwo Finansów.

W czwartek w Senacie, podczas debaty na projektem, wiceminister rodziny i pracy Marcin Zieleniecki przypomniał, że obecna lista uprawnionych do nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych jest listą wypracowaną w wyniku umowy społecznej.

Projekt odrzucony w czwartek przez Senat nie był pierwszą próbą rozszerzenia grupy uprawnionych do "kompensówek".

W ubiegłej kadencji - w 2014 r. - Senat odrzucił dwa projekty nowelizacji rozszerzających grono uprawionych do tych świadczeń. Pierwszy dotyczył nauczycieli uczących w kolegiach nauczycielskich i kolegiach języków obcych. Drugi dotyczył nauczycieli pracujących w placówkach kształcenia praktycznego; był on tożsamy z odrzuconym w czwartek. Jego również przygotowała Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji po petycji nauczycieli z Centrum Kształcenia Praktycznego w Warszawie.

Z kolei w 2011 r. Sejm odrzucił projekt SLD w tej sprawie. Chodziło wówczas o wychowawców i nauczycieli z Ochotniczych Hufców Pracy, z poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(26)
WYRÓŻNIONE
Berta
7 lat temu
mmm11 ty nie wiesz co piszesz. ciekawe czy wpuszczony do szkoły wytrzymałbyś tydzień. Łatwo się pisze i ocenia to czego sami nie doświadczamy. Wszędzie dobrze gdzie nas nie ma!!! Głupota też nie zna granic. I nic dodać, nic ująć!!!
Heloiza
7 lat temu
Skoro nauczyciele tacy beee dlaczego sami nie uczycie swoich rozwydrzonych bachorow chociazby podstawowych zasad kultury tylko czekacie az inni za was zrobia kazdego zapraszam do pracy w szkole gwarantuje ze po jednym dniu zmienicie zdanie milego wieczoru
Heloiza
7 lat temu
Skoro nauczyciele tacy beee dlaczego sami nie uczycie swoich rozwydrzonych bachorow chociazby podstawowych zasad kultury tylko czekacie az inni za was zrobia kazdego zapraszam do pracy w szkole gwarantuje ze po jednym dniu zmienicie zdanie milego wieczoru
NAJNOWSZE KOMENTARZE (26)
kasia
7 lat temu
różnica wieku pięć lat dzieciaki na przestrzeni tych lat nauki w zeszytach to samo te same notatki dyktowane przez nauczycieli praktycznie słowo w słowo i nam się wmawia że oni muszą opracowania dodatkowe długie godz w domu poświęcać
mariusz
7 lat temu
jakie jest świadczenie kompensacyjne procentowo do zarobków
Le
7 lat temu
A co dostaną nauczyciele akademiccy? Nie mówię o profesorach, ale o szeregowych pracownikach którzy prowadzą większość zajęć a zarabiają 2000.
edy
7 lat temu
Jak mi dobrze jako nauczycielowi, będę musiał dojeżdżać ok. 25 km na tzw. nauczanie indywidualne zarobię ok. 30 zł/45 min., zajmie mi to około 3 godzin, czyli 10 zł za godz. jest ktoś chętny, nawet dopłacę
Loco+
7 lat temu
brawo pozostałe przywileje typu urlop zdrowotny czy wolne w wakacje też im zabrać!
...
Następna strona