Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Agata Kalińska
Agata Kalińska
|

Skanska wycofuje się z A1. Za 608 mln zł

70
Podziel się:

Szwedzki gigant budowlany, firma Skanska, odsprzedaje swoje udziały w spółce zarządzającej północnym odcinkiem autostrady A1. Dwa fundusze inwestycyjne zapłacą koncernowi około 608 mln zł.

Skanska wycofuje się z A1. Za 608 mln zł
(MAREK LASYK/REPORTER)

Skanska poinformowała o transakcji we wtorek. Koncern za 30-proc. udział w spółce Gdańsk Transport Company (GTC) zainkasuje 1,4 mld koron szwedzkich. Czyli w przeliczeniu około 608 mln zł. Nabywcą jest spółka należąca do funduszy DIF Infrastructure IV i Swiss Life Funds (Lux) Global Infrastructure Opportunities II.

Szwedzi chcieliby sfinalizować sprzedaż jeszcze w tym roku. Potrzebują jednak zgody ministrów infrastruktury i skarbu. Ostateczna kwota sprzedaży może się różnić od tej podanej. Prawdopodobnie jednak nie będą to już duże różnice.

GTC zarządza A1 między Gdańskiem a Toruniem. Odcinek ma 152 km. Sama spółka została powołana do życia w 1996 roku wyłącznie na potrzeby realizacji północnego odcinka A1. Firma ma koncesję na finansowanie, projektowanie, budowę i eksploatację odcinka A1. Po wygaśnięciu koncesji, które nastąpi w 2039 roku, spółka ma nieodpłatnie przekazać autostradę stronie publicznej.

Poza Skanską, udziałowcami spółki są także John Laing Infrastructure (30 proc. udziałów), NDI Autostrada (25 proc.) i Intertoll (15 proc.).

Poza GTC w Polsce działa jeszcze dwóch koncesjonariuszy: Stalexport zarządza odcinkiem A4 między Katowicami a Krakowem, a Autostrada Wielkopolska - zachodnim odcinkiem A2. Pozostałymi autostradami zarządza GDDKiA.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(70)
WYRÓŻNIONE
molki
8 lat temu
PO co nam takie drogie autostrady , niedługo sam przejazd tymi autostradami będzie droższe niz przelot samolotem np. z Gdanska do Warszawy a gdzie jeszcze koszt paliwa.To wszystko możliwe tylko i wyłącznie w chorej bezmózg.....wej Polsce.Dla przykładu w Austrii płaci sie 10Euro za tydzien jazdy poautostradach.( dla nich to jedna godzina minimalnej płacy)
Ja504
8 lat temu
Dwie firmy należą do Polaków i sa najdrożesz na tych odcinkach autostrady !!! Tak to jest Polakowi zawsze mało !!!
WODNIK
8 lat temu
KTO ZEZWOLIŁ NA BUDOWĘ TEJ AUTOSTRADY ?. KTO TĄ AUTOSTRADĘ FINANSOWAŁ ?. ZA CZYJE PIENIĄDZE ZOSTAŁA WYBUDOWANA ?. TEGO PANOWIE Z WP NIE NAPISALI.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (70)
are
8 lat temu
Czyli te firmy wyłożyły pieniądze na budowę autostrady ?? Jeśli nie to władze które na to się zgodziły powinny być sądzeni
WODNIK
8 lat temu
KTO ZEZWOLIŁ NA BUDOWĘ TEJ AUTOSTRADY ?. KTO TĄ AUTOSTRADĘ FINANSOWAŁ ?. ZA CZYJE PIENIĄDZE ZOSTAŁA WYBUDOWANA ?. TEGO PANOWIE Z WP NIE NAPISALI.
Kamilo
8 lat temu
Nie rozumiem. Załóżmy, że ja lub moja firma jesteśmy tak jak Skanska współudziałowcami autostrady A1 i mamy udział w kasie pobieranej za przejazd przez nią co płacą kierowcy. Przecież to kura znosząca złote jajka - regularnie nie zależnie czy jest jesień czy zima kasa płynie ! Byłbym szalony sprzedając swoje udziały jak to robi Skanska jakimś cwaniaczkom z Luksemburga. A szkoda, bo zawsze Skanska kojarzyła mi się z solidnym podejściem do robót budowlanych...
V
8 lat temu
Niech ministerstwo w żadnym razie nie wyraża zgody niech się bujają albo niech wpłacą olbrzymi haracz do państwa (nie do prywatnej kieszeni)
Dalton145
8 lat temu
Skanska traci na najmniejszych kontraktach, których ma dużo, więc kasa potrzebna na bieżącą działalność. Sprzedawać akcje.
...
Następna strona