Podniesienie płacy minimalnej cieszy pracowników, ale nie spodoba się tym, którzy prowadzą własne firmy. A już szczególnie dotyczy to tych, którzy na rynku stawiają pierwsze kroki. Dla nich bowiem wyższa minimalna pensja oznacza wyższe składki na ZUS, czyli utrapienie niemal każdego przedsiębiorcy w Polsce.
Wysokość składek dla początkujących przedsiębiorców jest bowiem obliczana od 30 proc. najniższego wynagrodzenia. W 2017 roku podstawę wymiaru będzie więc stanowić nie 555, ale już okrągłe 600 zł. Tym samym, młodzi przedsiębiorcy będą musieli w ciągu roku odprowadzić do ZUS o prawie 200 złotych więcej.
Tak wyglądać będzie "mały ZUS" przy minimalnej pensji 2 tys. zł. | |||
---|---|---|---|
Składka | stawka | 2017 | 2016 |
emerytalne | 19,52% | 117,12 zł | 108,34 zł |
rentowe | 8% | 48,00 zł | 44,4 zł |
chorobowe | 2,45% | 14,70 zł | 13,60 zł |
wypadkowe | 1,80%* | 10,80 zł | 9,99 zł |
Fundusz Pracy | - | - | - |
SUMA | - | 190,62 | 176,33 |
Źródło: money.pl |
To i tak lepiej niż ci, którzy własną działalność prowadzą dłużej. Oni nie mogą liczyć na preferencyjne traktowanie i co miesiąc oddają ZUS-owi 1120 zł. Od stycznia ta kwota jeszcze wzrośnie i zbliży się do 1200 zł. Szczegóły będą jednak znane dopiero, gdy GUS poda przeciętne wynagrodzenie w IV kwartale 2016 roku. Od niego bowiem zależy, ile przedsiębiorca musi oddać na Narodowy Fundusz Zdrowia w formie tzw. składki zdrowotnej.
Swoje dostaną również pracodawcy. Ci, którzy do tej pory zatrudniali na pensję minimalną, będą musieli liczyć się ze znacznym wzrostem obciążeń. Trzeba pamiętać, że koszt zatrudnienia to nie tylko pensja, ale również mnóstwo innych obciążeń.
Żeby zapłacić pracownikowi 2 tys. zł, pracodawca musi wydać 2412,20 zł. Różnica wynika ze składek na ZUS (emerytalnej, rentowej i wypadkowej) oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, które firma musi zapłacić w imieniu pracownika. W sumie to ponad 20 proc. wynagrodzenia. Ile dokładnie wynoszą składki ubezpieczeniowe? Możesz to policzyć w kalkulatorze money.pl.
Oczywiście dotyczy to tylko tych pracowników, którzy są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. Takich kosztów nie ma bowiem, gdy mowa o umowie zleceniu czy o dzieło.