82,6 mln zł będzie kosztowała rozpoczęta we wtorek budowa blisko 31 km drogi wojewódzkiej z Sokółki do Dąbrowy Białostockiej w województwie Podlaskim. To pierwsza inwestycja realizowana ze środków UE z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Dotacja unijna stanowi 85 proc. kosztów inwestycji, którą realizuje Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Przetarg wygrało konsorcjum firm z liderem firmą Unibep SA. Umowę w tej sprawie zarząd dróg wojewódzkich i przedstawiciele firmy podpisali w lutym.
W ramach inwestycji powstanie nowa droga z Sokółki do Dąbrowy Białostockiej (przez gminę Sidra), bo - jak wcześniej informowały władze województwa - będzie w 70 proc. zbudowana w nowym miejscu, po tzw. nowym śladzie przez niezamieszkałe tereny, głównie grunty rolnicze. Stara droga jest zniszczona. Nowa poprawi komunikację od Sokółki w stronę Dąbrowy, ale też w kierunku Augustowa. Będzie też ważną inwestycją nie tylko z punktu widzenia mieszkańców, ale też turystów. Augustów to ważny ośrodek turystyczny w regionie.
Inwestycja ma być oddana do użytku do końca 2018 r. Nowa droga ma mieć 7 metrów szerokości. Powstaną m.in. cztery ronda w: Dąbrowie Białostockiej, Jasionówce, Sokolanach i Sokółce - poinformowała w komunikacie rzeczniczka marszałka województwa podlaskiego Urszula Arter.
Marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński zapowiadał już wcześniej, że lata 2017-2018 będą "intensywne" pod względem inwestycji realizowanych na drogach wojewódzkich. Mówił, że droga Sokółka-Dąbrowa Białostocka jest pierwszą z projektów na drogach wojewódzkich zawartych w regionalnym planie transportowym. Przedsięwzięcia zapisane w tym planie mają być realizowane dzięki środkom unijnym zarówno z Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 jak również z programu "Polska Wschodnia".
Z informacji przedstawionych radnym sejmiku województwa podlaskiego na sesji w lutym wynika, że najważniejsze drogi wojewódzkie, gdzie będą w najbliższym czasie prowadzone inwestycje, to oprócz drogi z Sokółki do Dąbrowy także trasy: Białystok-Supraśl, Kleosin-Markowszczyzna (obie mają łączne dofinansowanie z UE z Polski Wschodniej w wysokości ponad 200 mln zł) oraz odcinki Ostrożany-Ciechanowiec, Nowogród-Łomża, Śniadowo-Łomża i Nowosady-Zabłudów.