Firma Sony ujawniła szczegóły planu mającego zapewnić jej wyjście z kryzysu i uzyskanie wysokich zysków operacyjnych w ciągu 3 lat. Plan zakłada skupienie uwagi na dochodowych sektorach konsol i czujników obrazu. Firma nie wyklucza możliwości zarzucenia produkcji telewizorów i telefonów.
Japońska korporacja Sony ogłosiła strategię biznesową na najbliższe trzy lata. W tym czasie firma zamierza doprowadzić do 25-krotnego zwiększenia zysku operacyjnego. Zgodnie z informacjami podawanymi jeszcze w listopadzie ubiegłego roku, podstawą planu ma być dalsza rozbudowa najbardziej dochodowych oddziałów, odpowiedzialnych za produkcję konsol PlayStation i czujników obrazu.
Podczas spotkania z inwestorami Kazuo Hirai, prezes Sony nie wykluczył zarazem _ poszukiwania sposobów na wycofanie się _ z produkcji telefonów oraz telewizorów. To jak dotychczas najbardziej zdecydowana oficjalna wypowiedź na ten temat. Jeszcze rok temu przy okazji przekształcenia oddziału zajmującego się produkcją telewizorów, Hirai nazywał ją centralną dla japońskiej firmy pomimo ponad 7,8 mld dolarów strat, jakich przysporzyła w ostatniej dekadzie.
Jak powiedział inwestorom Hirai, firma Sony nie stawia już sobie za cel wzrostu przychodów ze sprzedaży smartfonów, gdzie przegrywa zarówno w konkurencji z Apple i Samsung Electronics, liderami sektora, jak i azjatyckimi rywalami oferującymi tańsze alternatywy. Zamiast tego Sony skupi się na bardziej dochodowych sektorach: grach wideo, filmie, muzyce oraz czujnikach obrazu produkowanych na potrzeby urządzeń Apple.
Hirai zapowiedział również, że poszczególne oddziały firmy uzyskają większą autonomię. Strategia będzie wdrażana od początku nowego roku finansowego. Zmiany mają pozwolić firmie na wyjście z bieżącego kryzysu, którego przejawem są prognozy zapowiadające zakończenie roku fiskalnego stratami netto (już po raz szósty w ostatnich siedmiu latach), jakkolwiek mniejszymi niż wcześniej spodziewane.
W Sony od ponad roku trwa restrukturyzacja, której częścią były dotychczas wielotysięczne zwolnienia, sprzedaż oddziałów związanych z produkcją laptopów i gier sieciowych na komputery osobiste oraz przekształcenie oddziału odpowiedzialnego za produkcję telewizorów. Za obecny kierunek działań firmy odpowiadają CEO Kizuo Hirai i CSO Kenichiro Yoshida.
Jak podaje Reuters, na skutek wdrażanych zmian notowania Sony wzrosły o ponad 80 proc. w ciągu ostatniego roku. Hirai zapowiada, że Sony celuje w zysk operacyjny na poziomie co najmniej 500 mld jenów (ok. 4,2 mld dolarów) w roku finansowym 2017/2018, w porównaniu z prognozą na rok bieżący, zakładającą zaledwie 20 mld jenów zysku operacyjnego przy równoczesnej stracie netto. Do niedawna firma spodziewała się zakończyć rok finansowy 2014/2015 stratą operacyjną.
Jak zapowiada Hirai, wobec konsekwentnych bardzo dobrych wyników sprzedaży konsol, firma będzie starać się o poszerzenie bazy użytkowników PlayStation, równocześnie skupiając się na innych obszarach, takich jak strumieniowanie muzyki.
Czytaj więcej w Money.pl