Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

S&P obniża rating. Tym razem dla Krakowa i Łodzi

0
Podziel się:

Kraków i Łódź to ofiary niższego ratingu Polski. Agencja Standard & Poor's wystawiła dwóm samorządom niższą ocenę wiarygodności kredytowej.

S&P obniża rating. Tym razem dla Krakowa i Łodzi
(Ludwig Schneider/Wikimedia/CC BY-SA 3.0/wikimedia commons)

Agencja Standard & Poor's wystawiła dwóm samorządom niższą ocenę wiarygodności kredytowej.

Tydzień temu S&P obniżyła rating kredytowy papierów rządowych Polski w walucie obcej do 'BBB+' z 'A-' z perspektywą negatywną. Poprzedni rating nie dość, że był wyższy, to jeszcze miał wystawioną pozytywną perspektywę. I to właśnie przez te decyzję spadły oceny naszych samorządów. Co rating Polski ma wspólnego z oceną Krakowa i Łodzi?

Zgodnie z przyjętymi przez agencję zasadami, samorządy i krajowe firmy nie mogą mieć wyższej oceny niż państwo, w którym działają. "W ramach naszych kryteriów, nie oceniamy polskich władz lokalnych i regionalnych powyżej oceny kraju" - czytamy w decyzji o obniżce ratingu dla Krakowa. Jeszcze tydzień temu miasto to mogło się szczycić oceną A-, dziś jest to już BBB+. Podobnie jak w przypadku krajowego ratingu - perspektywa dla stolicy Małopolski jest negatywna.

W przypadku Łodzi nie zmienił się rating - cały czas miasto ma BBB+, jednak zmieniła się perspektywa. Agencja zmieniła ją na negatywną. W przypadku obu miast agencja ostrzega, że może dojść do kolejnych obniżek. S&P zaznacza również, że na podwyżkę oceny samorządy nie mają co liczyć, dopóki nie wzrośnie ogólna ocena Polski.

Ta decyzja to zapewne nie koniec cięć. "Po obniżce ratingu Polski, agencja S&P będzie zapewne sukcesywnie obniżała rating i perspektywę ratingu emitentom z Polski" - podają analitycy Raiffeisen Polbanku. Tak stało się w czwartek wieczorem, gdy poleciał rating PZU.

Kto jeszcze jest zagrożony? Bank Pekao i spółka Cyfrowy Polsat. Więcej o tym, jakie ratingi dostawały polskie firmy i miasta przeczytasz tutaj.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)