Nie można zwiększać zysków bez końca. W ten sposób trzeba skomentować to, co CCC podało we wstępnych danych za ubiegły rok. W czwartym kwartale zwykle są największe żniwa, ale te okazały się ostatnio dużo skromniejsze.
Jeśli spojrzeć tylko na przychody i efektywność sklepów, sytuacja CCC prezentuje się bardzo dobrze. W całym ub.r. sprzedaż poszła w górę o 32 proc. rdr, a w ostatnich trzech miesiącach roku o 21 proc. Co więcej, wzrost sprzedaży w sklepach porównywalnych wyniósł w 2017 roku 10,8 proc. licząc rok do roku, czyli klienci zostawiają w sklepach obuwniczych coraz więcej gotówki.
I to nie koniec dobrych dla spółki danych - kanał e-commerce, czyli sklep e-obuwie zwiększył przychody do 606 mln zł (+111 proc. rdr). W internecie CCC uzyskuje już 14 proc. przychodów. Rok wcześniej było to zaledwie 9 proc.
Wszystko byłoby pięknie, gdyby tylko zyski pozostały na poziomie z poprzedniego roku. Tak jednak się nie stało. Zysk netto grupy CCC w całym ub.r. wyniósł 288 mln zł, czyli 6 proc. mniej niż rok wcześniej. W najlepszym dla spółki czwartym kwartale było to 133,7 mln zł. Jednak kwartał rok wcześniej był o aż 50 mln zł lepszy, czyli zyski spadły o 27 proc.
Wstępne dane finansowe grupy CCC (mln zł) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 4 kw. 2017 | 4 kw. 2016 | Zmiana % | 2017 | 2016 | Zmiana % |
Przychody ze sprzedaży | 1360,5 | 1126,1 | 20,8 | 4194,0 | 3185,3 | 31,7 |
Zysk operacyjny EBITDA | 216,7 | 239,5 | -9,5 | 502,0 | 446,1 | 12,5 |
Zysk netto | 133,7 | 183,2 | -27,0 | 288,0 | 306,5 | -6,0 |
Przepływy operacyjne | 313,5 | 337,7 | -7,2 | 78,0 | 174,7 | -55,4 |
Przepływy inwestycyjne | -84,2 | -37,6 | -123,9 | -222,0 | -362,0 | 38,7 |
Przepływy finansowe | 180,7 | -316,9 | 157,0 | 515,0 | -9,9 | 5302,0 |
Marża EBITDA | 15,93 | 21,27 | -5,34 | 11,97 | 14,00 | -2,04 |
Marża netto | 9,83 | 16,27 | -6,44 | 6,87 | 9,62 | -2,76 |
Źródło: raport bieżący CCC |
Kolejną niepokojącą sprawą jest wzrost zapasów, zarówno w sklepie internetowym o 77 proc. rdr (do 164 mln zł), jak i w całej grupie CCC o 37 proc. rdr (do 1418 mln zł). To sugeruje, że spółka spodziewała się większego ruchu w sklepach.
Łączna powierzchnia handlowa grupy CCC na koniec 2017 roku wyniosła 536 tys. mkw a liczba sklepów 925. Rok wcześniej było to odpowiednio 458,6 tys. mkw i 862 sklepy.
Porównując te liczby widać, że CCC otwierał dużo większe salony. Średnia ich powierzchnia wynosiła 579 mkw w 2017 r., podczas gdy rok wcześniej 532 mkw. Powodem powiększania sklepów mógł być zakaz handlu w niedzielę - w piątek i sobotę ruch będzie większy niż poprzednio i konieczne będzie otwarcie większej liczby kas, by ich obsłużyć.