W czerwcu 2012 roku do Polski sprowadzono 54 tys. 292 samochody używane. W maju przywieziono ich 59 tys. 309 - podało Ministerstwo Finansów. Według danych instytutu Samar, w czerwcu zarejestrowano 26,5 tys. nowych aut.
Łącznie w pierwszym półroczu br. przywieziono do Polski 323 tys. samochodów osobowych, o 5 proc. mniej niż przed rokiem, podaje MF.
Z danych MF wynika też, że najbardziej aktywnymi w sprowadzaniu aut są mieszkańcy okolic Poznania. Tamtejsza Izba Celna zarejestrowała w I półroczu 52,3 tys. pojazdów. Najliczniejszą grupę wiekową wśród sprowadzanych stanowią auta powyżej 10 lat, których udział wynosi 47,6 proc. - wynika z danych MF.
_ - Dopóki nie będzie w Polsce rzetelnej weryfikacji stanu technicznego sprowadzanych samochodów, a co za tym idzie zaniżania cen na rynku wtórnym, dopóki nasze zarobki będą niskie, szans na znaczne obniżenie poziomu importu raczej nie ma _ - powiedział PAP prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, Wojciech Drzewiecki.
Jego zdaniem zainteresowanie samochodami nowszymi i w dobrym stanie technicznym będzie rosło wraz z zasobnością naszego portfela, a także wraz ze wzrostem naszej świadomości dotyczącej bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
_ - Niestety, dzisiaj nasz portfel nie grzeszy zasobnością, a okazyjne ceny i wiara, że nikt nie oszuka powoduje, że decydujemy się na auto z importu _ - uważa szef Samaru.
Prezes Polskiego Związku Producentów Motoryzacyjnych (PZPM) Jakub Faryś uważa, że obecna sytuacja może się zmienić, gdy korzystniejsze będzie kupowanie nowego samochodu w Polsce, niż sprowadzanie używanego zza granicy.
_ - Są ludzie, którzy nigdy nie kupią auta za więcej niż 5-10 tys. zł i oni jeszcze przez kilka lat więcej ofert znajdą za granicą _ - powiedział PAP Faryś. Jego zdaniem rząd powinien zacząć wspierać nabywców nowych samochodów.
_ - Niedawno pokazaliśmy w MF wyliczenia, że 10 tys. niesprzedanych nowych samochodów oznacza brak wpływów podatkowych w wysokości 500 mln zł do budżetu, przy założeniu, że auto kosztuje 50 tys. zł _ - powiedział Faryś.
PZPM to organizacja zrzeszająca 52 importerów i producentów samochodów oraz jednośladów, utworzona w 1992 r. jako Stowarzyszenie Oficjalnych Importerów Samochodów (SOIS).
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
To będzie rewolucja w motoryzacji. Za 8 lat... Kompozyty z włókna węglowego mają zmniejszyć wagę aut Forda średnio o około 340 kg już do końca 2020 roku. To z kolei pozwoli na znaczne zmniejszenie zużycia paliwa. | |
Jesteśmy coraz bogatsi. To widać po zakupach Już nie chcemy jeździć sprowadzanymi zza granicy autami używanymi. Kupujemy ich coraz mniej. Znacznie bardziej lubimy auta prosto z salonu. |