Polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 730 nowych autobusów w okresie styczeń-maj 2015 r., co oznacza wzrost o 22,3 proc. rocznie, wynika z analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy JMK, przygotowanej na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Pięć miesięcy tego roku autobusowy rynek zamknął na mocnym plusie. W tym okresie polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 730 nowych pojazdów, niemal wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 133 szt wyższy niż rok wcześniej (+22,3 proc.). Tak znaczącą przewagę wypracowały głównie autobusy MINI i turystyczne - czytamy w komunikacie JMK.
Po lekkim przyhamowaniu w marcu i kwietniu, w maju zanotowano znaczące odbicie rynku w górę.
"O ile miesiąc wcześniej wypracowana przewaga nad zeszłorocznym poziomem rejestracji wynosiła +90 szt./+19,1 proc., tak teraz jest to już +133 szt./+22,3 proc. To efekt kontynuacji pomyślnej koniunktury w segmencie MINI i bardziej intensywnych niż rok temu przygotowań polskich przewoźników turystycznych do nadchodzącego sezonu" - czytamy również.
W styczniu zarejestrowano 147 szt. pojazdów wobec 54 szt. w analogicznym okresie ubiegłego roku (+172,2 proc.); w lutym - 84 szt., w marcu - 158 szt., w kwietniu - 173 szt. i w maju - 168 szt, podał również PZPM.
Jak podaje Związek, motorem napędowym liczby autobusowych rejestracji w Polsce jest kategoria MINI, gdzie odnotowano sprzedaż 300 szt. (czyli aż o 91 szt. więcej niż przed rokiem / +43,5 proc.).
"Ten wynik zdecydowanie wyróżnia segment MINI na tle pozostałych. Kolejne miejsce pod względem wolumenu sprzedaży zajmuje kategoria autobusów miejskich z rezultatem 190 zarejestrowanych pojazdów. To wynik o 5 szt. lepszy od zeszłorocznego (+2,7 proc.)" - czytamy dalej.
Rejestracje nowych autobusów w Polsce wg marki src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1451602800&de=1470952800&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=AGO&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&tid=0&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
Skonsolidowane wyniki po pięciu miesiącach 2015 r. wskazują, że liderem na rynku polskim jest marka Mercedes-Benz (292 szt. zarejestrowanych ). To zapewniło marce udział w całym rynku na poziomie 40 proc. (-5,4 pkt proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku). Drugi w ogólnym rankingu jest Solaris. Producent ten zarejestrował łącznie 77 autobusów, co zapewniło firmie udział w rynku na poziomie 10,6 proc. (-2,3 pkt proc.) Trzecią pozycję zajmuje po raz pierwszy od wielu lat - MAN (61), który dzięki miejskim dostawom dla Gdyni i Wrocławia zwiększył swoje udziały w rynku do 8,4 proc. (+3,5 pkt proc.). Czwarte miejsce to Scania (55), podał również Związek.
Czytaj więcej w Money.pl