Polska jest w czołówce tylko jeśli chodzi o liczbę sklepów - ponad 260 tys. placówek handlowych. Pozostałe parametry już nie napawają optymizmem, o czym informuje czwartkowa "Rzeczpospolita".
Tak jest na przykład, gdy przeliczymy powierzchnię sklepów na liczbę klientów. W Austrii na jedną osobę przypada 1,67 metra kwadratowego, a w Niemczech - 1,44. W Polsce wskaźnik ten wynosi 0,95. Gorsze są tylko Rumunia i Ukraina, gdzie jest to odpowiednio 0,7 i 0,43 metra kwadratowego.
Jeszcze gorzej Polska wypada, gdy pod uwagę weźmiemy sprzedaż. Sklepy nad Wisłą generują mniej niż 2,5 tys. euro rocznie w przeliczeniu na metr kwadratowy. Tak słaby wynik zanotowała jeszcze tylko Rumunia.
Lepsze są niemal wszystkie kraje z regionu - Litwa, Słowacja, Węgry czy Czechy. Rekordzistami są jednak sklepy w Wielkiej Brytanii i Szwecji. Tam każdy metr kwadratowy oznacza rocznie ponad 6 tys. euro przychodu.
Nic więc dziwnego, że liczba sklepów w Polsce systematycznie spada, podczas gdy w całej Europie - rośnie o 0,4 proc.
Jest jednak nadzieja dla polskiego handlu. Okazuje się bowiem, że Polacy na zakupy będą wydawać coraz więcej. Z raportu Polskiej Izby Handlu i agencji badawczej CMR wynika, że w czerwcu sprzedaż wzrosła o ponad 5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. A w małych sklepach jeszcze więcej - bo o 8 proc.
- W małych placówkach, które stanowią dużą część rynku, coraz wyraźniej widać efekty ożywienia gospodarczego, niskiej stopy bezrobocia oraz wpływ rządowego programu 500+ - mówi Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.
Nieco wbrew rynkowi idzie od pewnego czasu Biedronka. Popularny dyskont opublikował w środę sprawozdanie finansowe za pierwsze 6 miesięcy, w którym po raz kolejny pokazał świetne wyniki.
"Skupienie się na sprzedaży dało wzrosty we wszystkich kategoriach" - tak krótko podsumował wyniki za pierwsze półrocze portugalski koncern Jeronimo Martins, właściciel Biedronki.
Największa sieć sklepów w Polsce sprzedała o ponad 10 proc. więcej niż rok temu. Zanotowała też świetny wynik LfL, czyli sprzedaż bez nowo otwartych placówek. Wskaźnik wyniósł 9 proc. Więcej na ten temat pisaliśmy już w money.pl.