Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Stacje w Portugalii mają sprzedawać tańsze paliwo. Jest protest

0
Podziel się:

Właściciele stacji paliw w Portugalii zaskarżyli do sądu nowe prawo zobowiązujące ich do sprzedaży taniego paliwa.

Stacje w Portugalii mają sprzedawać tańsze paliwo. Jest protest
(Kelsie DiPerna/CC BY 2.0/Flickr)

Zgodnie z ustawą wersja "low-cost" ma być oferowana dla każdego z rodzajów paliw.

Jak poinformował Joao Reis, rzecznik prasowy stowarzyszenia firm paliwowych Apetro, skargę do sądu przeciwko nowemu prawu złożyły wspólnie trzy największe firmy tego sektora w Portugalii: Galp, Repsol oraz BP. Czwartym uczestnikiem pozwu jest Apetro.

- Wszyscy trzej (najwięksi) gracze wchodzą w skład naszego stowarzyszenia. Razem z innymi mniejszymi firmami posiadamy około 70 proc. udziałów w portugalskim rynku paliw - wyjaśnił Joao Reis.

Zgodnie z nowymi przepisami działające na terytorium Portugalii stacje paliwowe muszą sprzedawać tanią wersję każdego z oferowanych rodzajów paliw. Ustawodawca nie określił jednak, o ile tańszy powinien być substytut. Zadanie to zlecił Generalnej Dyrekcji Energii i Geologii, która ma również sprawdzać, czy na stacjach są dystrybutory z tanim paliwem.

W założeniach paliwa oferowane jako tzw. low-cost to paliwa dostarczone bezpośrednio z rafinerii, bez wzbogacania, czyli najbardziej podstawowa wersja z możliwych.

Większość stacji obeszło obowiązujący od połowy kwietnia przepis oferując tzw. paliwo low-cost po nieznacznie tylko niższej cenie. Według rządu różnica ta wynosi zaledwie 3 centy na litrze, zaś w ocenie Apetro - tylko 2 centy.

Zdaniem Joao Reisa oferowanie paliwa low-cost w cenie symbolicznie niższej jest przejawem pragmatyzmu operatorów stacji.

- Idea low-cost to tylko koncepcja. Nie może ona jednak funkcjonować w oderwaniu od sytuacji rynkowej, a ta jest coraz trudniejsza. Niestety, rząd nie wziął pod uwagę naszych opinii przy ustalaniu nowych przepisów, które są oderwane od rzeczywistości - powiedział Reis.

Przedstawiciel Apetro wyjaśnił, że firmy, które zaskarżyły obowiązek wprowadzenia paliw low-cost, sprzeciwiają się złamaniu przez państwo przysługującego operatorom prawa do swobodnego wyboru produktów oferowanych na ich stacjach.

- Poza tym nasi prawnicy dopatrzyli się w nowym prawie rozmaitych przepisów, które są sprzeczne zarówno z konstytucją Portugalii, jak i ustawodawstwem Unii Europejskiej - dodał Joao Reis.

Tanie paliwa sprzedawane są teraz pod szyldem "niewzbogacone", zaś droższe jako "premium".

W ponad 10-milionowej Portugalii działa około 1800 stacji paliwowych w ramach sieci oraz 900 stacji należących do niezależnych operatorów. Największą sieć posiada krajowa spółka Galp - prawie 800 obiektów.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)

© 2025 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.