Polski system płatności mobilnych BLIK został udostępniony w aplikacjach mobilnych sześciu banków, które go założyły. Mogą z niego skorzystać klienci: Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku, w tym Orange Finanse oraz PKO Banku Polskiego i Inteligo.
Kilkanaście milionów klientów 6 banków może płacić i wypłacać telefonem w ramach jednolitego standardu płatności mobilnych BLIK. W aplikacjach mobilnych poszczególnych banków udostępniono funkcję płatniczą w postaci kodu BLIK, którym można autoryzować transakcje w sklepach stacjonarnych i internetowych, a także wypłaty gotówki w bankomatach bez użycia karty.
W kolejnych miesiącach planowane jest wprowadzenie również możliwości dokonywania przelewów na numer telefonu (P2P) pomiędzy użytkownikami banków uczestniczących w projekcie - obecnie z funkcji przelewania środków na numer telefonu mogą korzystać jedynie posiadacze aplikacji IKO.
_ - Oddajemy dziś w ręce Polaków ogólnokrajowy standard płatności mobilnych BLIK. Biorąc pod uwagę skalę przedsięwzięcia oraz różnorodność oferowanych w ramach systemu funkcji, jest to rozwiązanie unikatowe na skalę światową. Polacy otrzymują wyjątkową szansę na powszechne korzystanie z innowacyjnego systemu płatności bezgotówkowych przy użyciu telefonu, zaś współtworzące standard banki dają przykład współpracy i porozumienia z korzyścią dla wszystkich klientów banków w Polsce. Z bankowości mobilnej korzysta dziś 3,5 mln osób, liczba ta dynamicznie rośnie, a kanał mobilny staje się najczęstszym miejscem kontaktu i wykonywania podstawowych operacji przez klientów. To w połączeniu z projektem, jakiego w Polsce jeszcze nie było, daje duże nadzieje na to, że Polacy przekonają się w jeszcze większym stopniu do płatności telefonem i bankowania przez komórkę - _podkreślł Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego, inicjator przedsięwzięcia.
W pierwszej kolejności użytkownicy aplikacji mobilnych obsługujących transakcje BLIK będą mogli płacić telefonem w około 7 tysiącach terminali w sklepach obsługiwanych przez eService (sieć e-Service jest sukcesywnie migrowana do systemu BLIK i każdego dnia powiększa się o kilkaset kolejnych terminali płatniczych) oraz w około 5 tysiącach sklepów internetowych obsługiwanych przez DotPay. Już od dziś mogą też wypłacać gotówkę telefonem w ramach BLIK z 5,5 tysiąca bankomatów PKO Banku Polskiego, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK oraz ING Banku Śląskiego. Listę miejsc akceptujących płatności można znaleźć w aplikacjach mobilnych każdego z banków.
Od momentu startu projektu, na ekranie głównym aplikacji IKO będzie prezentowany kod BLIK, którym będzie można potwierdzić transakcje zarówno w miejscach akceptujących płatności IKO, jak i płatności BLIK. Klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo nadal mogą dokonywać płatności w dotychczasowej sieci akceptacji IKO obejmującej około 70 tysięcy terminali płatniczych eService, 10 tysięcy sklepów internetowych, 3 tysiące bankomatów PKO Banku Polskiego i ponad 3 tysiące maszyn sieci Euronet, a teraz również dodatkowo bankomaty banków partnerskich: Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK oraz ING Banku Śląskiego.
Po raz pierwszy tego typu projekt tworzony jest przez instytucje finansowe, które na co dzień konkurują ze sobą. Łączny udział uczestniczących w projekcie banków w rynku komercyjnych instytucji finansowych pod względem liczby klientów z dostępem do bankowości elektronicznej przekracza 70 proc.
Wspólny, międzybankowy projekt budowy standardu płatności mobilnych zrodził się w wyniku inicjatywy PKO Banku Polskiego. Technologicznie system BLIK opiera się na mechanizmie aplikacji IKO, a więc na jednorazowych 6-cyfrowych kodach. Dziś z IKO korzysta już niemal ćwierć miliona klientów.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Rząd zapowiada rewolucję w internecie Szef resortu cyfryzacji ujawnił plan budowy sieci szerokopasmowych w poszczególnych regionach. | |
Jak wypadły stress-testy polskich banków? NBP przedstawił najnowszy raport, w którym daje zalecenia dla sektora bankowego. SKOK-i na cenzurowanym. |