Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Bartosz Wawryszuk
|

Polska stocznia zbuduje dla Francuzów fragmenty dwóch wycieczkowców

30
Podziel się:

Tomasz Wrzask ze stoczni Crist SA poinformował, że stocznia podpisała kontrakty z firmą STX France na konstrukcję modułów dla dwóch ponad 300-metrowych wycieczkowców.

Polska stocznia zbuduje dla Francuzów fragmenty dwóch wycieczkowców
(Bartosz Wawryszuk)

Bloki dwóch ponad 300-metrowych wycieczkowców zbuduje Stocznia Crist z Gdyni dla światowego potentata w budowie statków pasażerskich - STX France. Budowane jednostki mogą zabrać na pokład ponad 5700 pasażerów i 1500 członków załogi.

Kontrakt stoczni Crist na budowę bloków dwóch wycieczkowców (typu cruizer) dla światowego potentata w budowie statków pasażerskich, jest kolejnym dla francuskiej firmy. W stoczni w Gdyni w ostatnich latach powstała samopodnośna barka Zourite, która jest wykorzystywana podczas budowy drogi nad brzegiem morza wokół wyspy Reunion. Obecnie dobiega końca budowa pływającego doku, który będzie wykorzystany podczas budowy osiedla apartamentowców na wodzie w Księstwie Monako.

Tomasz Wrzask ze stoczni Crist SA poinformował, że stocznia podpisała kontrakty z firmą STX France na konstrukcję modułów dla dwóch ponad 300-metrowych wycieczkowców. Całkowita wartość każdego statku z serii Meraviglia szacowana jest na 1,5 mld euro. Wrzask wyjaśnił, że przedmiotem dwóch kontraktów jest m.in. w pełni wyposażony blok pływający o długości 125 metrów. - Masa tylko tego fragmentu to blisko 6 tys. ton, co pokazuje skalę wielkości tych projektów - zaznaczył.

Prezes Crist Ewa Kruchelska nie ukrywa, że stocznia liczy na stałą współpracę z francuską stocznią. Francuzi otrzymali wieloletnie kontrakty na wykonanie serii cruiserów, więc i Crist miałby w tym okresie zapewnione zlecenia.

STX France, to stocznia w Saint Nazaire, czołowy europejski producent wielkich statków pasażerskich typu cruizer, mająca w swoim portfolio m.in. France, Queen Mary 2, Oasis of the Seas i Allure of the Seas.

Stocznia Crist, jedna z największych w Polsce, została utworzona w 1990 r. przez dwóch inżynierów budowy okrętów: Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego. Dotąd zbudowała ponad 360 różnej wielkości jednostek. Firma współpracuje z armatorami i stoczniami z Polski, Holandii, Finlandii, Norwegii, Danii, Niemiec, Islandii i USA.

W 2010 r. Crist kupiła z zasobów mienia dawnej Stoczni Gdynia suchy dok, największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz tereny do prefabrykacji kadłubów. W 2013 r. w spółce niespełna 30 proc. udziałów objęła Agencja Rozwoju Przemysłu poprzez Mars Fundusz Inwestycyjny. Fundusz jest właścicielem 35 proc. akcji stoczni Crist, pozostałe 65 proc. akcji należy do twórców stoczni.

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(30)
WYRÓŻNIONE
schwab
8 lat temu
prestizowy kontrakt ?czy autor rozumie znaczenie slowa prestiz?
Maciek
8 lat temu
Kto zbuduje crist chyba panowie z Ukrainy ktorzy pracuja za polowe stawki bylem na szkoleniu bhp w gdyni 60osob z czego 4polakow reszta bez komentarza pan z bhp bardzo wczol sie w swoja role zero picia na terenie stoczni surowe kary itp po bhp udalem sie w cudzuslowie do majstra okazalo sie ze spi pijany wiec o czym my mowimy nikt nie bedzie nas szanowal dopuki my nie zaczniemy szanowac siebie samych pozdrawiam z zimnej finlandi
m-53
8 lat temu
Świetnie.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (30)
gość
8 lat temu
STX Corporation ma kłopoty finansowe czego przykładem jest ogłoszone juz bankructwo STX Korea.Czyżby szukali współtowarzyszy (kogo by tu jeszcze "pociągnąć" ze sobą w dół?)
Maciek
8 lat temu
Kto zbuduje crist chyba panowie z Ukrainy ktorzy pracuja za polowe stawki bylem na szkoleniu bhp w gdyni 60osob z czego 4polakow reszta bez komentarza pan z bhp bardzo wczol sie w swoja role zero picia na terenie stoczni surowe kary itp po bhp udalem sie w cudzuslowie do majstra okazalo sie ze spi pijany wiec o czym my mowimy nikt nie bedzie nas szanowal dopuki my nie zaczniemy szanowac siebie samych pozdrawiam z zimnej finlandi
gosc
8 lat temu
Tylko Crist to ,Crist tamto.Dlaczego tylko o nich piszą,skoro stocznia Wisła i Conrad buduja bloki do podobnych typów statków od wielu lat,tyl e że płyną one nie do Francji lecz do Papenburga w Niemczech. Mniemam że w tych dwóch stoczniach nikt nie ma poparcia politycznego,stąd bicie piany na Crist
Preuve
8 lat temu
A zapytajcie tych dwóch cwaniaczków, jak z dnia na dzień stali się właścicielami wyposażonych nabrzeży na początku lat 90-tych
MORGUL
8 lat temu
biznes bez polityki związków zawodowych i tego całego bicia piany. 2 ludzi którzy znają się na pracy i proszę 360 jednostek na liczniku a to całe "państwowe tałatajstwo" myśli tylko jak szarpać kasę z budżetu państwa - efekt upadłość długi i przekręty
...
Następna strona