Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Izabela Trzaska
|

Stocznie w Polsce. Strzeboński: ta w Szczecinie jest przygotowywana do budowy dużych jednostek

5
Podziel się:

- Stocznia w Szczecinie jest przygotowywana do budowy dużych jednostek - powiedział prezes Szczecińskiego Parku Przemysłowego Andrzej Strzeboński. Dodał, że stocznia wymaga dalszych inwestycji na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych.

Stocznie w Polsce. Strzeboński: ta w Szczecinie jest przygotowywana do budowy dużych jednostek
(REPORTER/EAST NEWS)

W piątek w Szczecinie planowane jest położenie stępki pod budowę pierwszego promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

- Stocznia Szczecińska jest stocznią kompaktową, przygotowywaną do budowy dużych jednostek - zapewnił prezes Strzeboński. Jak wyjaśnił, na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego znajduje się "infrastruktura dedykowana do tego, aby wprowadzić blachę do stoczni, pociąć ją, pogiąć, sprefabrykować sekcje, pomalować, zmontować je na pochylniach, zwodować statek i wyposażyć przy nabrzeżach".

- Kilka milionów złotych przeznaczyliśmy na pełne uruchomienie ciągu obróbki blach, czyli czyszczenia i malowania, a także cięcia i gięcia blach. Środki przeznaczyliśmy na infrastrukturę energetyczną, konieczną i niezbędną dla funkcjonującej stoczni, oraz na logistykę w zakresie transportu pionowego, czyli dotyczącą dźwigów i suwnic - wymienił.

Prezes podkreślił, że stocznia wymaga dalszych inwestycji na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych, w tym m.in. na zespół maszyn i urządzeń potrzebnych do spawania blach, który wcześniej został przeznaczony na złom.

- Potrzebujemy specjalistycznego oprzyrządowania wodowania, w tym lin specjalistycznych. Planujemy także zakup ciężkiego transportu poziomego, który jest niezbędny, aby setki ton konstrukcji przewozić na malarnię, a potem na pochylnię. To pojazdy samonośne, o zdolności transportowej rzędu 450 ton - powiedział Strzeboński.

Pytany, skąd będą pochodzić środki na inwestycję, prezes odpowiedział, że Mars TFI, właściciel Szczecińskiego Parku Przemysłowego, "zadeklarował zasilenie środkami w zakresie niezbędnym do szybkiego zagospodarowania tych obszarów". - Wypracowując środki własne, możemy przeznaczać je - podobnie jak do tej pory - na odtworzenie oraz modernizację stoczni, ale będzie to trwało dłużej, a rynek nie czeka - wskazał.

Strzeboński powiedział, że w ciągu ostatnich 15 miesięcy w Szczecińskim Parku Przemysłowym zwodowano ok. 80 jednostek o masie 600-800 ton. - Dziś stocznia to konglomerat naszych partnerów zrzeszonych w Konsorcjum Okrętowym, czyli 80 firm nie tylko z Polski, ale też z Danii, Szwecji i Niemiec. W tym czasie wybudowaliśmy wspólnie pierwszy w Polsce stalowy mega jacht o długości 70 m - zaznaczył.

Pytany o nowych kontrahentów odpowiedział, że "armatorzy zagraniczni składają kurtuazyjne wizyty w Stoczni Szczecińskiej". - Prowadzone są poważne rozmowy o konkretnych jednostkach. Mówimy o seriach od 4 do 6 statków. Są to jednostki, które jesteśmy w stanie równocześnie realizować z serią promów dla polskich armatorów - dodał.

Prezes zapowiedział, że Szczeciński Park Przemysłowy ma zmienić nazwę na Stocznia Szczecińska. - Stocznia Szczecińska jest nazwą własną przynależną temu miejscu i infrastrukturze, która tutaj się znajduje. Na budynku, gdzie pracuję, ocalał napis, a rok temu przywrócono go na bramie stoczni. Jest to gospodarcza i kulturowa własność Szczecina oraz Polski. Jesteśmy spadkobiercami i kontynuatorami Stoczni Szczecińskiej - powiedział. - Liczymy, że niebawem nazwa wróci do firmy - dodał.

23 czerwca br. zaplanowano położenie stępki pod budowę promu pasażersko-samochodowego dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Według zapewnień armatora, jednostka o szerokości 30 m zabierze na pokład 400 pasażerów. Docelowo na jednostce ma pracować 100 osób.

Szczeciński Park Przemysłowy jest lokalną spółką zarządzającą aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Park zarządza 45 ha z najważniejszą infrastrukturą stoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami.

Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono.

inwestycje
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(5)
WYRÓŻNIONE
Rekin III
7 lat temu
To jest prowokacja w stosunku do POmatolow i ich wodza Donka!!! Donek zlikwidowal Stocznie Szczeninska, zeby zrobic dobrze Angelinie, a wstretny PIS wszystko to psuje!!! Aj waj!
J24
7 lat temu
Her Tusk stocznie pozamykał !!! Polska żegluga Morska zamawiała statki w chinach i Japonii po niekorzystnych cenach i biorąc niekorzystne kredyty . To jest następna afera !! Nigdy więcej PO i Tuska . PŻM ma dzisiaj ponad mld , długu !!!
żEPLIŃSKI
7 lat temu
Pracownicy za chlebem wyjechali do Lądka, skąd ich teraz wziąć? Miliony pójdą teraz na ogłoszenia w gazetach. Dobrego spawacza nie przyjmuje się z pośredniaka.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (5)
żEPLIŃSKI
7 lat temu
Pracownicy za chlebem wyjechali do Lądka, skąd ich teraz wziąć? Miliony pójdą teraz na ogłoszenia w gazetach. Dobrego spawacza nie przyjmuje się z pośredniaka.
J24
7 lat temu
Her Tusk stocznie pozamykał !!! Polska żegluga Morska zamawiała statki w chinach i Japonii po niekorzystnych cenach i biorąc niekorzystne kredyty . To jest następna afera !! Nigdy więcej PO i Tuska . PŻM ma dzisiaj ponad mld , długu !!!
Rekin III
7 lat temu
To jest prowokacja w stosunku do POmatolow i ich wodza Donka!!! Donek zlikwidowal Stocznie Szczeninska, zeby zrobic dobrze Angelinie, a wstretny PIS wszystko to psuje!!! Aj waj!
ada
7 lat temu
komunizm i dyktatura!!!!!!!!!!!wstyd!!!!!!! nie uczyli sie w szkole co robil hitler
?
7 lat temu
jak dotąd jeszcze nie słyszałem żeby coś co zrobił PIS było dobre !

© 2024 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.