Grupa PKP, według wstępnych wyników po konsolidacji, zmniejszyła stratę na działalności gospodarczej w 2005 roku do 707 mln zł z 2,15 mld zł w 2004 roku. To najniższa wartość w historii firmy. Przychody spadły do 10,71 mld zł z 11,36 mld zł w 2004 r.
„W 2005 roku wynik finansowy zamknął się stratą 707 mln zł, najniższą w historii Grupy PKP, a 70% straty stanowi niepokryty przez samorządy województw deficyt w połączeniach regionalnych” – czytamy w komunikacie.
„Wynik finansowy Grupy PKP w 2005 roku był lepszy niż w 2004 roku, m.in. za sprawą korzystniejszych niż rok wcześniej wyników finansowych spółek PKP Intercity, PKP Przewozy Regionalne, PKP PLK, PKP SA, PKP Informatyka i PKP Energetyka” – powiedział prezes PKP Andrzej Wach, cytowany w komunikacie.
„W zeszłym roku tylko cztery spółki z grupy na jedenaście firm odnotowało ujemny wynik. Pokazuje to dobitnie, że narodowa kolej w Polsce potrafi przynosić zyski, a więc jest biznesem jak każdy inny – różni się tylko tym że jest istotną częścią całej polskiej gospodarki” – dodał Wach.
W 2005 roku na jedenaście największych spółek Grupy PKP siedem z nich zakończyło zeszły rok zyskiem: PKP SA, PKP Cargo, PKP Linie Hutnicze Szerokotorowe, PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska, PKP Energetyka i PKP Informatyka.
Cztery spółki odnotowały w zeszłym roku stratę: PKP Przewozy Regionalne, PKP Warszawska Kolej Dojazdowa, PKP Polskie Linie Kolejowe i Telekomunikacja Kolejowa.
Koszty funkcjonowania Grupy PKP wyniosły w zeszłym roku 11,4 mld zł. Były o 2 mld zł mniejsze niż w 2004 roku i zarazem najniższe w historii Grupy PKP.Na inwestycje Grupa PKP wydała w zeszłym roku 1.785 mln zł. Ponad 900 mln zł z tej sumy zostało wydanych na modernizację linii kolejowych, 600 mln zł przeznaczono na zakup nowego taboru. Blisko 1/2 środków pochodziła z funduszy własnych Grupy PKP, 1/5 z funduszy Unii Europejskiej (fundusze ISPA i PHARE).
W dniu 31 grudnia 2005 roku stan zobowiązań ogółem wobec podmiotów spoza Grupy PKP wynosił 10,2 mld zł, w tym zobowiązania długoterminowe 6,3 mld zł. Tym samym zadłużenie Grupy PKP zmniejszyło się w stosunku do stanu z 31 grudnia 2004 roku o 345,1 mln zł.