Ponad 72 proc. wpływów z tantiem związane jest z publicznym odtwarzaniem muzyki. Z tego tytułu Związek Producentów Audio Video ściągnął ze sklepów, restauracji, zakładów usługowych - jak na przykład salonów fryzjerskich – ponad 28 mln złotych na rzecz firm fonograficznych
Związek Producentów Audio Video pozyskał rekordowo wysokie wpływy z na rzecz producentów muzycznych. To najlepszy wynik od siedmiu lat – wynika z raportu OZZ ZPAV podsumowującego 2014 rok.
Kwota 39 388 tys. złotych jaką w sumie zainkasował ZPAV stanowi blisko 15 procent przychodu całego polskiego rynku muzycznego. "Pomimo dużych zmian na rynku i niepokojów związanych z niejasną sytuacją w zakresie artystycznych wykonań udało się utrzymać tendencję wzrostową opłat za korzystanie z muzyki przez przedsiębiorców" - czytamy w raporcie.
Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/89/342361.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/ceny-tabletow-i-smartfonow-wzrosna-jesli,148,0,1788564.html) Przez ZAiKS ceny tabletów i smartfonów mogą wzrosną
- Do tej pory, mieliśmy (w przypadku rynku muzycznego) cztery organizacje zbiorowego zarządzania zbierające opłaty za odtwarzania muzyki: ZAiKS, ZPAV, SAVP i STOART. Każda mogła je zbierać z jednego lokalu, każda z nich miała swoją stawkę i pobierała pieniądze za coś innego. Jedna za powierzchnię lokalu, inna za liczbę głośników itp., przy czym stawki nijak nie miały się do siebie - wyjaśnia Bogusław Pluta, dyrektor OZZ ZPAV Polskiej Agenci Prasowej.
Ze względu na te zmiany, w październiku 2014 dwie organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnym czyli Związek Producentów Audio Video oraz Stowarzyszenia Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych SAWP połączyły siły. Na mocy porozumienia ZPAV rozpoczął podpisywanie umów zarówno w zakresie praw producentów, jak i praw artystów wykonawców.
Źródło: Money.pl na podtsawie raportu OZZ ZPAV 2014
- Reprezentujące zarówno posiadaczy praw pokrewnych OZZ, jak i użytkownicy muzyki z niecierpliwością oczekują na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wskazującą jedną organizację uprawnioną do poboru opłat na rzecz tej grupy uprawnionych – podkreśla Bogusław Pluta. Liczy również, że to ZPAV przejmie rolę inkasującego wynagrodzenia na rzecz artystów i producentów.
Zdecydowana większość wpływów OZZ pochodzi z publicznego odtwarzania muzyki – co stanowi ponad 72 proc. Dla porównania, z internetu ZPAV pobiera zaledwie 0,3 proc. a z opłat reprograficznych, czyli od czystych nośników niecałe 5 proc.
Źródło: Money.pl na podstawie danych OZZ ZPAV 2014
Udział tych ostatnich może wzrosnąć jeśli OZZ-y przeforsują rozszerzenie listy urządzeń objętych opłatą reprograficzną o tablety i smartfony - osprawie pisaliśmy tutaj. To jednak wzbudza protesty zarówno producentów jak i konsumentów, gdyż może wiązać się z podwyżką cen tych sprzętów.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
To prawo czeka na zmiany od 20 lat Trwają prace nad trzema rządowymi projektami zmian w Prawie autorskim: nad jednym już niedługo pochylą się posłowie, dwa pozostałe nie wyszły jeszcze z rządu. Mam nadzieję, że wszystkie zostaną uchwalone do końca kadencji - mówi dyr. Karol Kościński z MKiDN. | |
Ubywa firm niepłacących ZAiKS-owi opłat za prawa autorskie najczęściej nie regulują nowe przedsiębiorstwa. Często wynika to z braku świadomości takiego obowiązku. | |
Prawo autorskie. Opłata za pożyczenie książki Przyjęte przez rząd propozycje zapewniają też twórcom książek piszącym po polsku i tłumaczom wynagrodzenia z tytułu użyczania egzemplarzy ich utworów przez biblioteki publiczne. |