Początek XXI wieku stoi pod znakiem mobilności. W ciągu ostatnich dwudziestu lat telefon komórkowy zmienił swój status: od nowinki technologicznej, do absolutnie niezbędnego elementu naszego życia codziennego. Czy w tej sytuacji telefon stacjonarny to przeżytek? Wręcz przeciwnie. Według najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej dla 93 proc. firm wciąż jest to podstawowa forma kontaktu w biznesie.
Wyobrażenie sobie biznesu bez kontaktu telefonicznego jest dziś niemal niemożliwe. Wprowadzanie telefonii do firm, które rozpoczęło się ponad 100 lat, to proces, który przede wszystkim skrócił dystans między przedsiębiorcą a klientem oraz umożliwił szybką reakcję na dynamicznie zmieniającą się sytuację rynkową.
Coroczne raporty o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce przygotowywany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej wskazują na dwa istotne trendy związane z stacjonarną technologią. Po pierwsze, od kilku lat liczba abonentów telefonii stacjonarnej w naszym kraju pozornie się zmniejsza. Odwrotny trend możemy za to zaobserwować w przypadku usługi VoIP, czyli współczesnego telefonu stacjonarnego 2.0., która zyskuje coraz większą popularność wśród przedsiębiorców, zwłaszcza tych zatrudniających powyżej 50 osób. W 2015 roku liczba użytkowników korzystających z tego rozwiązania sięgnęła miliona. Mimo to wielu przedsiębiorców wciąż o tego rodzaju usłudze nigdy nie słyszało – nawet 15 proc. badanych przyznaje się, do tego, że nie wie czym jest VoIP.
Według raportu numer telefonu stacjonarnego to wciąż wyznacznik profesjonalizmu, wskazuje na to, że firma posiada fizyczne biuro – nie jest więc kolejnym „krzakiem”. Badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej pokazują, że jest to najważniejszy argument za utrzymaniem tej formy kontaktu dla 60 proc. polskich firm. Co więcej, 69 proc. procent przedsiębiorstw nie zamierza rezygnować z telefonu stacjonarnego w przyszłości. Trend ten wzrasta wraz z wielkością firmy i sięga 79 proc. w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających 50 i więcej osób.
#
Jeszcze bardziej „mobilną” niż usługi VoIP wersją telefonów stacjonarnych są usługi oparte na technologii GSM, połączonych z wirtualnymi bazami danych, wykorzystującymi rozwiązania chmurowe. Czym zatem ten „telefon w chmurze różni się od zwykłej „komórki? Mimo tego, że nasze urządzenie do działania nie potrzebuje infrastruktury kablowej, to korzysta z przypisanego do danej lokalizacji numeru. Takie rozwiązanie sprawdza się tam gdzie występują problemy z dostępem do Internetu lub jako dodatkowe zabezpieczenie w przypadku awarii sieci i braku łączności np. przez VoIP. W przypadku awarii sieci telefon pozostaje jedyną formą kontaktu, a w sytuacji, w której i on nie działa, firma zostaje odcięta od świata co z reguły kończy się poważnymi stratami z powodu transakcji, które nie mogą dojść do skutku.
Jaka jest przyszłość popularnych stacjonarek? Mimo, że wielu postawiło na nich „krzyżyk”, to możliwość korzystania z telefonu stacjonarnego „w chmurze”, nie tylko poprzez kabel, który tak bardzo nam się z nim kojarzy, pozwoliła przystosować technologię do współczesnej, bardziej dynamicznej i mobilnej rzeczywistości. Dzięki temu przedsiębiorcy, zwłaszcza ci z sektora MŚP, którym zależy na niezawodności i dobrym kontakcie z klientami, wciąż będą korzystać z telefonów stacjonarnych, choć raczej z tych w wersji 2.0.
źródło: Informacja prasowa LoVo Telecom