Pierwszy statek z transportem komercyjnym przywiezie skroplony gaz ziemny do terminala LNG w Świnoujściu 17 czerwca, w ramach kontraktu katarskiego. Statek wyruszył w swój rejs 20 dni wcześniej z portu Ras Laffan.
"Już w czerwcu PGNiG odbierze gaz LNG z Kataru i Norwegii. Pierwszy statek do Terminala w Świnoujściu przybędzie 17 czerwca, w ramach kontraktu katarskiego. Drugi ładunek zamówiony na zasadach spot od firmy Statoil planowany jest na 25 czerwca" - pisze PGNiG w komunikacie.
Mają to być pierwsze komercyjne dostawy do terminalu. Jedna już co prawda miała miejsce w grudniu ubiegłego roku, ale był to ładunek czysto techniczny, który miał służyć do rozruchu instalacji portu.
PGNiG podało, że w poniedziałek, 23 maja, zakończył się proces analizy przez PGNiG ofert na rynku spot ładunków LNG z dostawą do Świnoujścia w czerwcu i lipcu.
"Zdecydowano o zakupie pierwszego ładunku od norweskiej firmy Statoil, która złożyła najkorzystniejsza ofertę. Około 140 tys. ton LNG (84 miliony m3 gazu sieciowego) dostarczone będzie z norweskiego portu Snohvit statkiem 'Arctic Princess', którego przybycie do Świnoujścia planowane jest na 25 czerwca" - czytamy dalej w komunikacie.
Jednocześnie, ze względu na wcześniejsze rozpoczęcie świadczenia usług przez Terminal LNG w Świnoujściu, PGNiG podjęło decyzję o przyśpieszeniu dostaw LNG do Świnoujścia w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas.
"17 czerwca 2016 r. Qatargas dostarczy do Świnoujścia ładunek LNG w ramach realizacji długoterminowej umowy z 2009 roku (statek "Al Nuaman", 206 tys. ton LNG, co odpowiada 124 mln m3 gazu sieciowego)" - podano w materiale.
Kolejna dostawa katarska dla PGNiG w ramach tej umowy zrealizowana będzie w połowie lipca 2016 roku, zgodnie z rocznym planem dostaw uzgodnionym pomiędzy PGNiG i Qatargas, zapowiedziało także PGNiG.
Prezes Gaz-Systemu Tomasz Stępień zapowiadał wcześniej w maju, że terminal LNG w Świnoujściu powinien być gotowy do przyjmowania statków gazowych od początku czerwca. Poinformował także, że dotychczas zainteresowanie zakupem gazu w terminalu zgłosiły PGNiG oraz wstępnie ukraiński Naftohaz.
Wcześniej w maju URE udzielił koncesji na skraplanie gazu ziemnego i regazyfikację skroplonego gazu ziemnego w instalacjach skroplonego gazu ziemnego spółce Polskie LNG S.A. oraz wyznaczył ją operatorem systemu skraplania gazu ziemnego.
W końcu kwietnia wojewoda zachodniopomorski wydał pozwolenie na użytkowanie dla terminalu LNG w Świnoujściu. Zakończyły się również kluczowe testy eksploatacyjne terminalu.
Terminal LNG w Świnoujściu umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m3 i odpowiadać będzie około jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Analizowana jest możliwość rozbudowy mocy terminalu o połowę - do 7,5 mld m3 rocznie, co stanowi połowę rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Środkowo-Wschodniej.
Budowę terminalu rozpoczęto w 2011 r. Inwestorem była spółka Polskie LNG SA, zależna od Gaz-Systemu. Według pierwotnych planów miał być wykonany do czerwca 2014 roku. Wykonawcą było konsorcjum: Saipem S.p.A. (Włochy) - Saipem SA (Francja) - Techint Compagnia Technica Internazionale S.p.A. (Włochy) - Snamprogetti Canada Inc. (Kanada) - PBG SA (Polska) - PBG Export Sp. z o.o. (Polska).
Wokół budowy gazoportu trwały spory dotyczące m.in. dotacji ze strony UE oraz głębokości tras żeglugowych przecinanych przez budowany Gazociąg Północny. Kłopoty finansowe dotknęły w międzyczasie wykonawcy PBG, jednej z największych wówczas firm budowlanych w Polsce. Koszt budowy wyniósł około 2,5 mld zł.