Europejskie Centrum Techniczne koncernu, gdzie będą prowadzone prace badawczo-rozwojowe, rozpocznie działalność na terenie nowego zakładu w połowie tego roku. Zadaniem inżynierów będą prace nad najnowszymi typami systemów sterowania pojazdów, od budowy prototypów, po testy na powstającym przy fabryce torze testowym.
- Inżynierowie pracujący w naszym Centrum Technicznym będą mieli unikatową możliwość projektowania i rozwijania najbardziej zaawansowanych typów systemów sterowniczych, które wyznaczają trendy w zakresie bezpieczeństwa i komfortu prowadzenia setek milionów samochodów na świecie. Będzie to zespół, który wraz z naszymi klientami będzie współtworzył samochody przyszłości - zapowiedział dyrektor ds. technicznych Nexteer Automotive Poland Ryszard Iskra.
W początkowej fazie w Centrum będzie pracować 50 specjalistów, stopniowo jednak - w tym i przyszłym roku - zatrudnionych będzie stu kolejnych; ich rekrutacja już się rozpoczęła. Będą to zarówno młodzi absolwenci, jak i uznani na rynku specjaliści z różnych dziedzin, m.in. inżynierowie mechanicy, projektanci, inżynierowie analiz, projektanci systemów wbudowanych, programiści, testerzy oprogramowania i funkcji, elektronicy i projektanci obwodów.
Pracujący w europejskim Centrum Technicznym inżynierowie będą odpowiedzialni m.in. za tworzenie prototypów i rozwijanie obecnych projektów elektrycznych układów kierowniczych EPS, w tym m.in. programów związanych z tworzeniem autonomicznych (samoprowadzących się) pojazdów, nad którymi firma pracuje we współpracy ze swymi klientami. Częścią Centrum będą: ośrodek testowy samochodów wyposażonych w prototypy (wraz z torem testowym), tzw. laboratorium walidacyjne (służące do badania charakterystyki systemów elektrycznych układów kierowniczych EPS) oraz centrum tworzenia prototypowych rozwiązań.
Przedstawiciele koncernu wskazują, że pracownicy centrów badawczo-rozwojowych to - nie tylko w branży motoryzacyjnej - elita skupiająca najlepszych specjalistów, którzy decydują o kształcie najbardziej innowacyjnych rozwiązań na świecie.
- W Polsce znaleźliśmy idealne warunki do stworzenia Centrum Technicznego, nie tylko z uwagi na tworzenie nowego zakładu produkcyjnego, ale także ze względu na doskonałych specjalistów, bliskie położenie bardzo dobrych uczelni technicznych oraz dobre warunki do inwestycji ze strony lokalnych władz oraz Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej - wyliczał w środę prezes Nexteer Automotive Laurent Bresson.
Nowy zakład, na terenie którego znajdzie się Centrum Techniczne, pozwoli na zwiększenie produkcji elektrycznych układów kierowniczych w najbliższych latach dla takich producentów samochodów jak BMW, FCA (Fiat Chrysler Automobiles), Ford, GM czy PSA Peugeot Citroen. Fabryka powstała obok istniejącego już w Tychach zakładu Nexteer. W nową infrastrukturę zainwestowano blisko 70 mln zł, a w ciągu kolejnych pięciu lat planowane jest znaczące zwiększenie nakładów - powstaną nowe linie produkcyjne, a w Centrum Technicznym nowe urządzenia testowe.
Prezes Bresson podkreślił, że Nexteer Automotive skupia się obecnie głównie na produkcji układów kierowniczych ze wspomaganiem elektrycznym, które - według analiz koncernu - do 2025 r. niemal całkowicie wyprą tradycyjne układy hydrauliczne dzięki zmniejszeniu zużycia paliwa, ekologii czy poprawie bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Obecnie zakłady Nexteer Automotive w Polsce produkują niemal 3 mln kolumn i układów kierowniczych rocznie, m.in. dla takich modeli jak BMW i3 (pierwszy w pełni elektryczny model bawarskiego koncernu), BMW Mini, BMW serii 1, BMW serii 2 Active Tourer, Alfa Romeo MiTo, Fiat 500, Opel Adam, Corsa i Insignia czy Citroeny C3 i DS3. Od 2010 r. koncern zainwestował w Europie niemal 400 mln zł, głównie w polskie zakłady firmy. Pierwsza fabryka firmy w Europie powstała w Tychach w 1997 r., kolejna w 2006 r. w Gliwicach. Zakłady te zatrudniają łącznie prawie 1,5 tys. osób.
Nexteer Automotive jest globalną firmą produkującą układy kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym i elektrycznym, kolumny kierownicze oraz produkty do układów jezdnych dla producentów oryginalnych podzespołów. Koncern jest notowany na giełdzie w Hong-Kongu. Zatrudnia 12 tys. osób w 21 fabrykach, pięciu centrach inżynieryjnych, dziesięciu centrach obsługi klienta oraz trzech centrach testowych na świecie. Wśród klientów koncernu są m.in. BMW, GM, Fiat, Ford, Toyota, Chrysler, PSA Peugeot Citroen oraz producenci z Indii, Chin i Ameryki Południowej.