Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej spadł w sierpniu o 0,1 pkt proc. wobec lipca do poziomu -8,0 pkt.
W sierpniu ub. roku wskaźnik ten wyniósł -5,3 pkt, wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS w poniedziałek.
Wskaźnik wyprzedzający wyniósł -11,6 pkt wobec -10,7 pkt miesiąc wcześniej i -6,7 pkt rok wcześniej.
_ - Poziom i kierunek zmian wskaźników koniunktury konsumenckiej w końcu 2007 r. oraz w 2008 r. wskazują, że oczekiwać należy dalszego osłabiania się dynamiki konsumpcji indywidualnej _ - podano w komunikacie.
_ Wśród czynników korzystnie kształtujących zmiany nastrojów konsumenckich w sierpniu 2008 r. zwraca uwagę nieznaczna poprawa ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (zwłaszcza oczekiwanej w najbliższych 12 miesięcy) oraz - podobnie jak w poprzednim miesiącu - obecnego dokonywania ważnych zakupów i skłonności do oszczędzania pieniędzy (w najbliższych 12 miesiącach) _ - czytamy dalej.
Badania koniunktury konsumenckiej są prowadzone z częstotliwością miesięczną od stycznia 2004 roku przez GUS i NBP. Wskaźniki mogą przyjmować wartość od -100 do +100 pkt (wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie). Sierpniowe badanie zostało przeprowadzone na próbie 1662 gospodarstw domowych.