Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Trójmiasto inwestuje w SKM. Do 2023 roku wyda ponad 1,1 mld zł

0
Podziel się:

PKP SKM w Trójmieście do 2023 r. planuje zrealizować inwestycje o wartości 1 mld 114 mln zł. Spółka podała, że zamierza rozbudować kolej aglomeracyjną do Wejherowa, kupić 10 nowych pociągów i zbudować zintegrowany system monitorowania bezpieczeństwa.

Trójmiasto inwestuje w SKM. Do 2023 roku wyda ponad 1,1 mld zł
(Diego Delso/wikimedia)

W czwartek w Gdańsku podczas konferencji poświęconej m.in. nowym inwestycjom przewoźnika Magdalena Miś z PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. podała, że przy wykorzystaniu funduszy unijnych z perspektywy 2014-2020 spółka zamierza zrealizować trzy główne projekty. Poinformowała, że spółka planuje rozbudować system kolei aglomeracyjnej Trójmiejskiego Obszaru Metropolitalnego w kierunku Wejherowa, zakupić 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz zbudować zintegrowany system monitorowania bezpieczeństwa wraz z utworzeniem centrum monitoringu na terenie Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej.

SKM prowadzi obecnie prace dotyczące przygotowania tych projektów inwestycyjnych.

Miś podała, że zgodnie z opracowanym dla SKM dokumentem, wariantem rekomendowanym dla rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnej Trójmiejskiego Obszaru Metropolitalnego w kierunku Wejherowa jest, jak powiedziała - "likwidacja wąskiego gardła na linii 202 i wydłużenie linii 250 od stacji Rumia do stacji Wejherowo, z wydzieleniem dla SKM dwóch odrębnych torów". Dokumentacja wskazała też potrzebę budowy dwóch nowych przystanków: Rumia Biała Rzeka i Reda Gniewowska. Szacunkowy koszt inwestycji (według cenników z 2012 r.) to ponad 681 mln zł.

Tomasz Majcher z SKM podał, że m.in. ze względu na konieczność dostosowania taboru do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz podnoszenia jakości i bezpieczeństwa obsługi pasażerów SKM w latach 2016-2023 planuje kupić 10 nowych zespołów trakcyjnych. Nowe pojazdy byłyby wykorzystywane głównie na trasie Tczew-Wejherowo. Pojazdy mają mieć 5-7 wagonów, jednoprzestrzenne wnętrze i mają rozwijać maksymalną prędkość 160 km/godz.

Obecnie SKM ma 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych, średni wiek pojazdu to 34 lata. W ub.r. z przewozów SKM skorzystało ok. 39 mln pasażerów, o ok. miliona więcej niż rok wcześniej. Na 2016 r. spółka przewiduje wzrost pasażerów o kolejny milion. Szacuje się, że zakup nowych pojazdów to koszt ok. 320 mln zł, z czego 85 proc. (ok. 272 mln zł) ma pochodzić z UE. Pozostałą kwotę ma sfinansować spółka.

Marcin Tyczyński z SKM poinformował, że do zwiększenia liczby pasażerów korzystających z kolei metropolitalnej ma się przyczynić budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją pasażerską wraz z utworzeniem centrum monitoringu na terenie Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej. Ma to wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pasażerów. W ramach tego projektu mają być też zmodernizowane perony na trasie SKM: Gdańsk Stocznia oraz Gdynia: Orłowo, Redłowo, Stocznia, Grabówek, Leszczynki, Chylonia i Janowo. Szacunkowy koszt realizacji tego projektu to ponad 113 mln zł.

Spółka zakłada, że planowane inwestycje będą dofinansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 oraz z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Woj. Pomorskiego.

Prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście Maciej Lignowski przyznał, że ,,jest to bardzo duże wyzwanie stojące nie tylko przed spółką, ale przed całym województwem". - To jest ostatnia szansa na pozyskanie dużego dofinansowania na rozwój transportu kolejowego i jeżeli zdecydowalibyśmy się na te inwestycje za dwa-trzy lata, to byłoby za późno - tłumaczył.

Regionalny Program Operacyjny Woj. Pomorskiego na lata 2014-2020 na przedsięwzięcia związane z transportem przewiduje ponad 357 mln euro, z tego ponad 128 mln euro ma być przeznaczone na regionalną infrastrukturę kolejową. Dyrektor Departamentu Programów Regionalnych Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego Jan Szymański podał, że do 2023 r. minimum 110 km linii kolejowej oraz 18 dworców i przystanków kolejowych ma być przebudowane lub zmodernizowane. Zrewitalizowane mają być połączenia kolejowe: Grudziądz-Malbork, Lipusz-Kościerzyna, Lipusz-Bytów, Lębork-Łeba, Szczecinek-Ustka.

Wicemarszałek województwa Ryszard Świlski przyznał, że Pomorskie od kilku lat stawia na rozwój transportu kolejowego. - Chcemy wprowadzić modę na pasażerskie przewozy kolejowe - dodał. Poinformował, że w 2014 r. w woj. pomorskim z transportu kolejowego skorzystały 43 mln pasażerów, a w 2015 r. - 46 mln. Poinformował, że województwo planuje kupić 34 nowe pojazdy.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)