Umowę na dofinansowanie z funduszy unijnych budowy tunelu pod cieśniną Świna, czyli między wyspami Wolin i Uznam podpisano w piątek na kursującym w Świnoujściu promie. Wstępny koszt budowy całego tunelu to 950 mln zł.
Obecnie w mieście ruch między wyspami Wolin i Uznam odbywa się promami. Magistrat liczy, że pierwsze samochody przejadą tunelem na przełomie 2021 i 2022 r.
Umowę podpisali prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz i p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol. Umowa o dofinansowanie ma charakter warunkowy, ponieważ ze względu na dużą wartość inwestycji, zgodę na jej dofinansowanie musi jeszcze wyrazić Komisja Europejska.
Mieszkańcy Świnoujścia czekali na to lata
W uroczystości wzięli także udział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
- Do historii budowy tunelu jak ulał pasuje cytat z Rejsu: "przejdźmy od słów do czynów chciałem powiedzieć kilka słów". O tunelu, zamiast go zbudować, mówi się od kilkudziesięciu lat. Teraz jest wreszcie decyzja, by zrealizować tę inwestycję - powiedział wicepremier Mateusz Morawiecki.
Na brak woli budowy drogowej przeprawy w ostatnich latach zwrócił uwagę także wojewoda zachodniopomorski Krzysztof Kozłowski. - Forsowana przez rząd idea budowy tunelu pod Świną, który rozwiąże istniejące praktycznie od zawsze problemy komunikacyjne Świnoujścia, była wcześniej przyjmowana z dużym dystansem, sporo było głosów niedowierzania - zaznaczył.
- Po wielu latach oczekiwania przybliża się chwila, na którą mieszkańcy Świnoujścia i turyści czekali od dawna. Drogowe połączenie między wyspami Uznam i Wolin rozwiąże problemy komunikacyjne, usprawni poruszanie się po mieście i ułatwi życie mieszkańców - wskazał obecny na uroczystości Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk.
Obecnie zachodnia część miasta, położona na wyspie Uznam, nie ma drogowego połączenia z resztą Polski. Na wyspie mieszka 80 proc. populacji Świnoujścia. To tam znajduje się centrum miasta. Z kolei po wschodniej części cieśniny zlokalizowany jest m.in. dworzec PKP. Pomiędzy wyspami Uznam i Wolin funkcjonują dwie przeprawy promowe - Warszów i Centrum. Promy kursują co 20 minut. Przepłynięcie cieśniny zajmuje połowę krócej.
- Podpisanie umowy traktujemy jako wydarzenie historyczne. Rozwiązanie sprawy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin ma podstawowe znaczenie i warunkuje prawidłowy rozwój wszystkich sfer funkcjonowania miasta, w tym tych dwóch najważniejszych - gospodarki i turystyki - skomentował podpisujący umowę o dofinansowanie w imieniu miasta Prezydent Janusz Żmurkiewicz.
Korzyści z budowy połączenia podkreślał również Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Jest dla nas oczywistym, iż Świnoujście, tak ważne miasto portowe i stoczniowe, a także turystyczno-uzdrowiskowe zachodniego wybrzeża, musi mieć stałe połączenie z lądem.
Oprócz umowy na budowę tunelu podpisano także jeszcze jedną umowę - ws. inwestora zastępczego.
85 proc. dotacji na budowę
Na początku br. miasto otrzymało informację o przyznaniu dofinansowania unijnego w wysokości 775,6 mln zł budowy tunelu. To 85 proc. wartości całej inwestycji, pozostałe 15 proc., czyli 130 mln zł Świnoujście pokryje z własnego budżetu.
Wstępny koszt budowy całego tunelu to 950 mln zł. Unijne pieniądze na nią będą pochodziły z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
W kwietniu 2016 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu. Do konkursu zgłosiło się 14 podmiotów krajowych i zagranicznych. Dyrekcja planuje, że podpisanie umów nastąpi na przełomie 2017 i 2018 r.
Kryteria przetargu to przede wszystkim cena (90 proc.) i czas realizacji inwestycji (10 proc.) Wybrany wykonawca będzie miał od 47 do 50 miesięcy na realizację zadania, w tym 15 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji. Z czasu realizacji robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe.
Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową zostanie wykonany w technologii "tarczy drążonej". Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 m; zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.
Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Działają w nim dwie przeprawy promowe.
Dwa lata temu w sezonie letnim obłożenie miejsc noclegowych sięgnęło prawie 100 proc., a z przepraw promowych w 2015 r. skorzystało ponad 2 mln samochodów. Prawie czterdziestoletnie promy już niedługo nie będą w stanie obsłużyć rosnącej liczby pasażerów - przewiduje miasto. W sezonie letnim dziennie z przepraw korzysta nawet ok. 11 tys. samochodów.