Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Bartosz Wawryszuk
|

Umowa na dofinansowanie budowy tunelu pod Świną podpisana. "To wydarzenie historyczne"

21
Podziel się:

Wstępny koszt budowy całego tunelu to 950 mln zł. Unijne pieniądze na nią będą pochodziły z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Umowa na dofinansowanie budowy tunelu pod Świną podpisana. "To wydarzenie historyczne"
(Ministerstwo Rozwoju)

Umowę na dofinansowanie z funduszy unijnych budowy tunelu pod cieśniną Świna, czyli między wyspami Wolin i Uznam podpisano w piątek na kursującym w Świnoujściu promie. Wstępny koszt budowy całego tunelu to 950 mln zł.

Obecnie w mieście ruch między wyspami Wolin i Uznam odbywa się promami. Magistrat liczy, że pierwsze samochody przejadą tunelem na przełomie 2021 i 2022 r.

Umowę podpisali prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz i p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol. Umowa o dofinansowanie ma charakter warunkowy, ponieważ ze względu na dużą wartość inwestycji, zgodę na jej dofinansowanie musi jeszcze wyrazić Komisja Europejska.

Mieszkańcy Świnoujścia czekali na to lata

W uroczystości wzięli także udział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

- Do historii budowy tunelu jak ulał pasuje cytat z Rejsu: "przejdźmy od słów do czynów chciałem powiedzieć kilka słów". O tunelu, zamiast go zbudować, mówi się od kilkudziesięciu lat. Teraz jest wreszcie decyzja, by zrealizować tę inwestycję - powiedział wicepremier Mateusz Morawiecki.

Na brak woli budowy drogowej przeprawy w ostatnich latach zwrócił uwagę także wojewoda zachodniopomorski Krzysztof Kozłowski. - Forsowana przez rząd idea budowy tunelu pod Świną, który rozwiąże istniejące praktycznie od zawsze problemy komunikacyjne Świnoujścia, była wcześniej przyjmowana z dużym dystansem, sporo było głosów niedowierzania - zaznaczył.

- Po wielu latach oczekiwania przybliża się chwila, na którą mieszkańcy Świnoujścia i turyści czekali od dawna. Drogowe połączenie między wyspami Uznam i Wolin rozwiąże problemy komunikacyjne, usprawni poruszanie się po mieście i ułatwi życie mieszkańców - wskazał obecny na uroczystości Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk.

Obecnie zachodnia część miasta, położona na wyspie Uznam, nie ma drogowego połączenia z resztą Polski. Na wyspie mieszka 80 proc. populacji Świnoujścia. To tam znajduje się centrum miasta. Z kolei po wschodniej części cieśniny zlokalizowany jest m.in. dworzec PKP. Pomiędzy wyspami Uznam i Wolin funkcjonują dwie przeprawy promowe - Warszów i Centrum. Promy kursują co 20 minut. Przepłynięcie cieśniny zajmuje połowę krócej.

- Podpisanie umowy traktujemy jako wydarzenie historyczne. Rozwiązanie sprawy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin ma podstawowe znaczenie i warunkuje prawidłowy rozwój wszystkich sfer funkcjonowania miasta, w tym tych dwóch najważniejszych - gospodarki i turystyki - skomentował podpisujący umowę o dofinansowanie w imieniu miasta Prezydent Janusz Żmurkiewicz.

Korzyści z budowy połączenia podkreślał również Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Jest dla nas oczywistym, iż Świnoujście, tak ważne miasto portowe i stoczniowe, a także turystyczno-uzdrowiskowe zachodniego wybrzeża, musi mieć stałe połączenie z lądem.

Oprócz umowy na budowę tunelu podpisano także jeszcze jedną umowę - ws. inwestora zastępczego.

85 proc. dotacji na budowę

Na początku br. miasto otrzymało informację o przyznaniu dofinansowania unijnego w wysokości 775,6 mln zł budowy tunelu. To 85 proc. wartości całej inwestycji, pozostałe 15 proc., czyli 130 mln zł Świnoujście pokryje z własnego budżetu.

Wstępny koszt budowy całego tunelu to 950 mln zł. Unijne pieniądze na nią będą pochodziły z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

W kwietniu 2016 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu. Do konkursu zgłosiło się 14 podmiotów krajowych i zagranicznych. Dyrekcja planuje, że podpisanie umów nastąpi na przełomie 2017 i 2018 r.

Kryteria przetargu to przede wszystkim cena (90 proc.) i czas realizacji inwestycji (10 proc.) Wybrany wykonawca będzie miał od 47 do 50 miesięcy na realizację zadania, w tym 15 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji. Z czasu realizacji robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe.

Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową zostanie wykonany w technologii "tarczy drążonej". Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 m; zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.

Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Działają w nim dwie przeprawy promowe.

Dwa lata temu w sezonie letnim obłożenie miejsc noclegowych sięgnęło prawie 100 proc., a z przepraw promowych w 2015 r. skorzystało ponad 2 mln samochodów. Prawie czterdziestoletnie promy już niedługo nie będą w stanie obsłużyć rosnącej liczby pasażerów - przewiduje miasto. W sezonie letnim dziennie z przepraw korzysta nawet ok. 11 tys. samochodów.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(21)
WYRÓŻNIONE
Realista
8 lat temu
Prawda jest taka, że J.Brudziśki realizuje swoje obietnice wyborcze za Nasze pieniądze! Do tej pory odsuwano budowę tego tunelu z powodu zbyt dużego koszu, a pieniądze były potrzebne do budowy obwodnic i dróg, które są znacznie bardziej obciążone ruchem.
Adam
8 lat temu
To jest rzeka kre..nie a nie cieśnina. Pewnie gimnazjum kończyłeś.
A !
8 lat temu
NIE DODALI, że promy były za darmo - a za przejazd tunelem będzie trza płacić, bo przed nim bedą bramki i korki jak na uatostradzie.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (21)
Paweł
7 lat temu
A co z połączeniem kolejowym przez Świnę???
grzesiatko
8 lat temu
a mostu zbudować nie można? nie jestem fachowcem, ale podejrzewam, że byłoby szybciej i taniej
O@b
8 lat temu
Jedna jezdnia dwukierunkowa? Strata pieniędzy...
A !
8 lat temu
NIE DODALI, że promy były za darmo - a za przejazd tunelem będzie trza płacić, bo przed nim bedą bramki i korki jak na uatostradzie.
babcia Kiepsk...
8 lat temu
Ach ta zła UE! Gdzie ciemny motłoch, który pluje na Unię?
...
Następna strona