Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Bereźnicki
Jacek Bereźnicki
|

Byliśmy na budowie najdłuższego tunelu drogowego w Polsce. Pojedziemy nim do Zakopanego na Sylwestra 2020

174
Podziel się:

Jeśli nie nastąpią żadne opóźnienia, drążenie tunelu ma zakończyć się do końca 2019 roku, a pierwsze samochody przejadą tunelem w Sylwestra 2020 r.

Byliśmy na budowie najdłuższego tunelu drogowego w Polsce. Pojedziemy nim do Zakopanego na Sylwestra 2020
(Jacek Bereźnicki)

Ponad 800 mln zł za nieco ponad 2 km - taki ma być koszt budowy jednego z odcinków nowej trasy ekspresowej S7 między Krakowem a Zakopanem. W ten sposób powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Pierwsi kierowcy przejadą nim w Sylwestra 2020 r. - Tempo prac będzie szybsze niż w Japonii - chwali się w rozmowie z WP money Jarosław Kornaś, kierownik budowy. - Drążenie tunelu będzie trwało non stop, 24 godziny na dobę - zapowiada.

Na plac budowy przyjechaliśmy z samego rana. Przyszły wjazd do tunelu, to obecnie olbrzymi, głęboki na ponad 20 m wykop. Powyżej, zaledwie kilkanaście metrów od skarpy, biegnie obecny odcinek Zakopianki, na którym odbywa się normalny ruch samochodowy.

Na placu budowy uwijają się dziesiątki robotników i inżynierów. Kilkanaście różnej wielkości koparek i wywrotek budowlanych, a przede wszystkim potężna kruszarka skał robią taki hałas, że trzeba podnosić głos, żeby przekrzyczeć ten harmider.

- Największą trudnością dla budowniczych jest zróżnicowany materiał skalnego, przez który trzeba się przebić. To dlatego w arsenale środków, jakimi dysponują budowlańcy są nie tylko koparki, dziobaki, wiertła, głowice skrawające, ale także materiały wybuchowe. Decyzja o tym, jakich narzędzi użyć na danym etapie, będzie podejmowana na podstawie bieżących odwiertów próbnych - mówi Jarosław Kornaś.

I uspokaja, że materiały wybuchowe będą stosowane dopiero wtedy, gdy prace nad tunelem będą odbywać się z dala od biegnącej powyżej Zakopianki. - Nie przewidujemy zamknięcia, nawet na chwilę, biegnącej powyżej drogi - dodaje i wyjaśnia, że cały czas będą monitorowane naprężenia i odkształcenia powstające w górze.

Tak naprawdę tunele będą dwa - po jednym dla każdego z kierunków jazdy. Budowlańcy muszą przekopać pod się pod ziemią przez ponad 4 kilometry. Drążenie każdej z nitek tunelu będzie się odbywać z obu stron jednocześnie.

Ciężkie prace budowlane ruszyły wczesnym popołudniem 6 marca, a plac budowy zyskał status zakładu górniczego - skąd widoczna nad osłoną tunelu kapliczka ze św. Barbarą, patronką górników.

Tunel pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą górą Mały Luboń będzie kluczowym elementem nowego 17-kilometrowego odcinka trasy S7 między Lubniem a Rabką Zdrojem. Obecnie na tym odcinku Zakopianka biegnie zwykłą dwukierunkową drogą krajową.

Dzięki ominięciu tego wąskiego gardła podróż do Zakopanego ma być znacznie szybsza, a przede wszystkim wyeliminowany ma zostać problem olbrzymich korków, jakie tworzyły się w okresach wzmożonego ruchu turystycznego.

Jeśli nie nastąpią żadne opóźnienia, drążenie tunelu ma zakończyć się do końca 2019 roku, a pierwsze samochody przejadą tunelem w Sylwestra 2020 r. Znacznie wcześniej, bo już jesienią 2018 roku otwarte mają zostać pozostałe odcinki trasy S7. Do momentu ukończenia tunelu, na brakującym fragmencie Zakopianki będzie poprowadzony objazd.

Budową tunelu zajmuje się włoska firma Astaldi. Jej ofert, opiewająca na niecałe 970 mln zł, okazała się najtańsza. Budową pozostałych dwóch fragmentów trasy S7 zajmują się inni wykonawcy.

Mierzący 2,06 km tunel pod Małym Luboniem będzie najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce. Obecnie najdłuższy tunel drogowy znajduje się w Gdańsku pod Martwą Wisłą.

wiadomości
gospodarka
najważniejsze
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(174)
WYRÓŻNIONE
jawor
8 lat temu
Bzdura - największy będzie pod Bolkowem W ciągu drogi S3 na wysokości miejscowości Stare Bogaczowice powstanie tunel o długości 2290 m. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Drugi, krótszy (310 m) zostanie zbudowany na wysokości miejscowości Gostków. Oba tunele będą dwukomorowe, dla każdego kierunku ruchu powstanie osobna komora wyposażona w dwa pasy w każdą stronę” – poinformował Robert Radoń, dyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA Joanna Wąsiel, GDDKiA, oddział we Wrocławiu no cóż redaktorzyna nie zna się
antyBECK
8 lat temu
Jakby Cepry z pół roku nie pojechali do Zakopanego, to ten tunel Górale wyrąbaliby ciupagami w dwa tygodnie. Za darmo.
dudek
8 lat temu
Super , to odetnie tych cwaniakow ktorzy nie chcieli sie zgodzić nawet na poszerzenie mostu w Poroninie .... Będą teraz musieli isc do normalnej pracy .. Chciwość nie popłaca !!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (174)
MYŚLĄCY 2
7 lat temu
Tam i trzy pasy w obu kierunkach nie wystarcza.Jak zwykle ,brak przyszłościowego myślenia polaków.
myśląc\y
8 lat temu
Ten tunel nic więcej nie da przecież dalej będzie dwukierunkowa jezdnia.Teraz korek jest na dwóch pasach a po oddaniu nowego odcinka korek będzie na czterech pasach i więcej smrodu i hałasu będa mieli mieszkańcy pobliskich domów.Przecież Zakopanego nie poszerzą bo nie jest z gumy.
mark
8 lat temu
1 cm tego tunelu to 4000 zł
łodzianin
8 lat temu
pismak z wp jak zwykle sie popisał. najdłuższy tunel w PL powstanie nie na zakopiance ale na dolnym ślasku na trasie S7.
Qra
8 lat temu
wydamy mnóstwo kasy, żeby korek przesunąć kilka kilometrów! stać w kilometrowych korkach, żeby powdychać smogu! bez sensu! trzeba zbojkotować tych pazernych górali wtedy dogadają się bardzo szybko!
...
Następna strona