Tureccy producenci złotej biżuterii chcą zwiększyć eksport o 30 proc. do wartości 3,5 mld USD w 2016 r., poprzez skoncentrowanie się na nowych rynkach zbytu na Dalekim Wschodzie, obu Amerykach oraz Europie - informuje polska ambasada w Ankarze.
W 2015 r. eksport złota przez Turcję spadł o 15 proc. Główną przyczyną był spadek ceny złota. W 2015 r. spadła ona do 32 tys. USD, podczas gdy jeszcze dwa lata temu wynosiła około 50 tys. USD. Dlatego, według danych Tureckiego Stowarzyszenia Eksporterów Biżuterii, sprzedaż w ubiegłym roku w ujęciu wartościowym spadła o blisko 15 proc., do 2,65 mld USD, pomimo że w przeliczeniu na wagę eksport wzrósł o 9,77 proc.
Największy spadek eksportu zaobserwowano na rynku rosyjskim, na którym w roku 2015 popyt spadł o 71 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Ponadto spadła sprzedaż do Iranu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Hong Kongu, Niemiec, Belgii, Kirgistanu i Kazachstanu.
Jednocześnie zaś eksport biżuterii z Turcji wzrósł do Meksyku, Libanu, USA, Izraela, Włoch, Singapuru, Polski, Wielkiej Brytanii i Rumunii.