TVP chce zarobić na festiwalu w Opolu i praktycznie nie zmieniła cen reklam względem pierwotnego terminu - wynika z analizy money.pl. Co innego występy Rodowicz czy Górniak, a co innego Jana Pietrzaka. Na Woronicza zdają sobie jednak sprawę, że mało kto wytrzyma z jego żartami do końca programu. Cena za emisję po jego show spada do zaledwie 4 tys. za 30-sekundową reklamę. Absolutnym liderem w monetyzowaniu piosenek jest Polsat.
Doda, Cleo, Maryla Rodowicz, Zakopower, Ryszard Rynkowski, Feel czy Edyta Górniak – oto gwiazdy tegorocznego Opola, które wyjątkowo odbędzie się w połowie września. Po zamieszaniu wokół czarnej listy artystów TVP było zmuszone przesunąć termin festiwalu. Nowa data nie oznacza jednak praktycznie zmiany cen reklam.
Najwięcej TVP życzy sobie za 30-sekundowy spot w trakcie jubileuszu Maryli Rodowicz - 47,5 tys. zł. W pierwotnie planowanym terminie było to 47,9 tys. zł. Na więcej niż w czerwcu wyceniono koncert Od Opola do Opola. Za spot trzeba zapłacić nawet 41,9 tys. zł (wcześniej było to ok. 36 tys. zł).
Całkowicie od tych koncertów odstaje występ Jana Pietrzaka. Kabareciarza wyceniono na jedynie 28 tys. zł - tyle kosztuje reklama przed jego koncertem. Po jego show cena grubo poniżej 10 tys. zł. Za spot, po występie artysty jawnie opowiadającego się po stronie PiS i "dobrej zmiany", trzeba zapłacić już tylko 4 tys. zł.
Dla porównania w pozostałe opolskie dni festiwalowe, reklamy w tym paśmie kosztują 12 tys. zł. Tyle na przykład TVP może dostać za spoty wyemitowane po koncercie debiutantów.
Ile kosztują reklamy na festiwalu w Opolu? | ||
---|---|---|
Nazwa programu | Cena do 30 sek | |
Pierwszy dzień Opola - piątek | ||
_ Wariatka tańczy - 50 lat na scenie _ | przed programem | 33 600 zł |
_ Wariatka tańczy - 50 lat na scenie _ | po programie | 47 500 zł |
_ Debiuty _ | przed programem | 43 800 zł |
_ Debiuty _ | po programie | 12 100 zł |
Drugi dzień Opola - sobota | ||
_ Premiery _ | przed programem | 31 500 zł |
_ Premiery _ | po programie | 38 900 zł |
_ Jan Pietrzak. Z PRL-u do Polski _ | przed programem | 28 000 zł |
_ Jan Pietrzak. Z PRL-u do Polski _ | po programie | 4 000 zł |
Trzeci dzień Opola - niedziela | ||
_ Od Opola do Opola _ | przed programem | 40 000 zł |
_ Od Opola do Opola _ | po programie | 41 900 zł |
_ After Party _ | przed programem | 39 800 zł |
_ After Party _ | po programie | 12 100 zł |
źródło: cennik reklam TVP na wrzesień 2017, dane dotycząc cen cennikowych. Oznacza to, że najprawdopodobniej w rzeczywistości będą dużo niższe. |
Może to więc rodzić przypuszczenia, że nawet w biurze reklamy TVP ktoś zdaje sobie sprawę z politycznego kontekstu występu Jana Pietrzaka. I ponieważ różnice w cenach reklam przed i po show są tak duże, to TVP zakłada, że niezbyt dużo osób dotrwa do końca.
Dodajmy, że mówimy tylko o cenniku TVP. Kupujący reklamy są w stanie uzyskać rabaty sięgające 50, 60, a nawet 70 proc. Możliwe, że w trakcie indywidualnych negocjacji bądź w przypadku braku chętnych, ceny przy koncercie Pietrzaka spadną do nawet 1,5-2 tys. zł za 30-sekundową reklamę.
*Prefestiwal finansową klapą *
Jeszcze przed Opolem TVP zorganizowało festiwal piosenki w Kielcach. Impreza pod nazwą "Gwiazdy letniego nieba" nie przyciągnęła ani reklamodawców. Średnia cena spotu wyniosła zaledwie 9,3 tys. zł - wynika z szacunków domu mediowego MullenLowe.
Kwota budzi jeszcze większe zastrzeżenia o sens organizacji festiwalu, gdy zestawi się ją ze standardowymi reklamami emitowanymi po godz. 20 w TVP 1. W sobotni wieczór we wrześniu publiczny nadawca jeden spot wycenia na ok. 25-27 tys. zł. Nawet TVN, który też organizował podobną imprezę, zarobił na niej więcej. Za reklamę brał 14,5 tys. zł.
- Rozgrzewką przed Opolem, które z uwagi na zamieszanie organizacyjne jest wielką niewiadomą, miał być festiwal Gwiazdy Letniego Nieba. Mimo obiecującej widowni programu w szerokiej grupie oglądalność przerw reklamowych przy tym wydarzeniu była 3-krotnie niższa niż u konkurentów - komentuje dla money.pl Michał Bakalarczyk, eksperta MullenLowe MediaHub od rynku telewizyjnego.
W sumie na jednodniowym festiwalu w Kielcach TVP cennikowo zarobiła 343 460 zł.
Polsat najlepszym dj wśród stacji telewizyjnych
Co Polakom w duszy gra najlepiej wie Polsat. Stacja potrafi zarabiać na muzycznych festiwalach prawdziwe miliony. W tym roku tylko jeden koncert w ramach Festiwalu Weselnych Przebojów dał jej przychód na poziomie prawie 3,7 mln zł. Wydarzenie obejrzało ponad 2,7 mln widzów.
Jak wynika z analizy MullenLowe, nie jest to przypadek. Stacja od lat zdetronizowała rynek swoimi festiwalami.
Kto zarabia na festiwalach muzycznych? | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rok | Dni | Program | Kanał | Liczba reklam | Przychody cennikowe | Średni koszt spotu 30" |
2012 | 2 | OPOLE 2012 | TVP1 | 199 | 6 057 920 zł | 37 340 zł |
2012 | 2 | SOPOT TOP OF THE TOP FESTIVAL 2012 | Polsat | 290 | 4 983 950 zł | 21 492 zł |
2012 | 3 | TOP TRENDY FESTIWAL - SOPOT 2012 | Polsat | 493 | 14 179 075 zł | 33 666 zł |
2013 | 3 | OPOLE 2013 | TVP1 | 278 | 8 642 075 zł | 39 107 zł |
2013 | 2 | TOP OF THE TOP SOPOT FESTIVAL 2013 | Polsat | 297 | 4 616 285 zł | 18 894 zł |
2013 | 3 | TOP TRENDY FESTIWAL SOPOT 2013 | Polsat | 517 | 22 741 360 zł | 53 343 zł |
2014 | 3 | OPOLE 2014 | TVP1 | 241 | 6 383 100 zł | 34 904 zł |
2014 | 2 | POLSAT SOPOT FESTIVAL 2014 | Polsat | 308 | 7 211 560 zł | 28 742 zł |
2014 | 3 | TOP TRENDY FESTIWAL SOPOT 2014 | Polsat | 418 | 21 970 125 zł | 61 421 zł |
2015 | 3 | OPOLE 2015 | TVP1 | 211 | 5 229 200 zł | 30 550 zł |
2015 | 3 | POLSAT SUPERHIT FESTIWAL 2015 | Polsat | 325 | 14 134 770 zł | 52 227 zł |
2016 | 3 | OPOLE 2016 | TVP1 | 255 | 6 827 670 zł | 31 492 zł |
2016 | 3 | POLSAT SUPERHIT FESTIWAL 2016 | Polsat | 469 | 17 753 760 zł | 44 390 zł |
2017 | 1 | FESTIWAL WESELNYCH PRZEBOJOW | Polsat | 124 | 3 669 025 zł | 34 249 zł |
2017 | 1 | GWIAZDY LETNIEGO NIEBA | TVP1 | 44 | 343 460 zł | 9 304 zł |
2017 | 3 | POLSAT SUPERHIT FESTIWAL 2017 | Polsat | 403 | 20 139 775 zł | 58 544 zł |
2017 | 2 | TOP OF THE TOP SOPOT FESTIVAL 2017 | TVN | 280 | 3 196 840 zł | 14 223 zł |
źródło: opracowanie MullenLowe na zlecenie money.pl na podstawie cenników |
- To Polsat w latach 2012-2016 gromadził zdecydowanie najwięcej pieniędzy z każdego muzycznego przedsięwzięcia. Dzięki wyższym oglądalnościom niż festiwalu w Opolu - nawet do 90 proc. - mógł dyktować wyższe ceny spotów przy tych wydarzeniach. Generował również zdecydowanie więcej spotów, co bezpośrednio przekłada się na zarobki stacji - zauważa Michał Bakalarczyk.
W zeszłym roku Polsat Superhit Festiwal cennikowo dał stacji aż 17,7 mln zł. W tym ta sama impreza mogła dać zarobić nawet 20 mln zł. W rekordowym 2013 roku przychody cennikowo sięgnęły nawet 22,7 mln zł. Opole mogło dać w zeszłym roku 6,8 mln zł, a