Ponad 70 mln zł zysku netto osiągnęła w I poł. 2016 r. grupa Stalexport Autostrady, zarządzająca - przez spółkę zależną - płatnym odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków. Wraz z trendem wzrostowym przychodów i zysku grupa kontynuuje remonty trasy i uelastycznia pobór opłat.
"W maju tego roku rozpoczęliśmy wymianę nawierzchni na obu jezdniach autostrady A4 Katowice-Kraków, na odcinkach modernizowanych ok. 10 lat temu" - przypomniał we wtorkowym komunikacie prezes spółek Stalexport Autostrady oraz Stalexport Autostrada Małopolska Emil Wąsacz.
Zapewnił, że prace prowadzone są w trybie, który pozwala na minimalizowanie utrudnień w ruchu i zachowanie dwóch pasów ruchu dla każdego kierunku jazdy. "W latach 2016 i 2017 wymianie poddane zostaną odcinki o łącznej długości ok. 60 km" - zadeklarował Wąsacz.
Prezes przekazał też, że w pierwszym półroczu br. zachowany został trend wzrostowy zarówno w zakresie przychodów, jak i zysku netto, jakie wypracowała grupa Stalexport Autostrady. Jednocześnie wobec stałego wzrostu ruchu na odcinku A4 Katowice-Kraków, już kilka lat temu rozpoczęto przedsięwzięcia przyspieszające przejazd przez bramki autostradowe.
Ich zwieńczeniem było uruchomienie od 20 lipca poboru opłat za przejazd z wykorzystaniem zainstalowanego w samochodzie urządzenia elektronicznego. SAM wdrożyła w tym zakresie własne rozwiązanie oparte o technologię mikrofalową. Jest ono niezgodne z podobnie działającym systemem viaToll, jednak w przyszłości teoretycznie umożliwia współpracę z systemem, który będzie rozwijał publiczny zarządca dróg - o ile będzie to, jak teraz, system mikrofalowy.
Wąsacz zadeklarował ponadto we wtorek, że grupa jest zainteresowana poszerzaniem działalności autostradowej o nowe przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. "Bierzemy pod uwagę także zaangażowanie kapitałowe w istniejące projekty koncesyjne, o ile pojawi się taka możliwość" - zaznaczył prezes.
Wzrost natężenia ruchu na odcinku A4 Katowice-Kraków oraz ubiegłoroczna zmiana stawek za przejazd były dla grupy kapitałowej źródłem dobrych wyników finansowych - w I półroczu 2016 r. osiągnęła ona 137,6 mln zł przychodów oraz 73,2 mln zł zysku netto. EBITDA wyniosła ok. 115,4 mln zł.
W całym 2015 r. grupa osiągnęła przychody ponad 262,5 mln zł (o ok. 18 proc. więcej niż w 2014 r.) oraz zysk netto 119,4 mln zł (wzrost o ponad 82 proc. wobec 2014). EBITDA za 2015 r. wyniosła ok. 216,5 mln zł.
Wypracowany wzrost zysku netto I półroczu br. to efekt m.in. wprowadzonej 1 marca 2015 r. zmiany stawek za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków oraz wzrostu natężenia ruchu o 11,4 proc. w porównaniu do I półrocza 2015 r., czyli do 38,2 tys. pojazdów na dobę. Wzrost ten dotyczy zarówno samochodów osobowych (11,3 proc.), jak i ciężarowych (11,9 proc.).
Odnotowane w I półroczu br. ujemne saldo na działalności finansowej w wysokości 10,3 mln zł było mniejsze niż w I półroczu 2015 r. (11,3 mln zł).
Najistotniejszy wpływ na skonsolidowany wynik finansowy grupy kapitałowej ma działalność polegająca na zarządzaniu i eksploatacji koncesyjnego odcinka autostrady A4, prowadzona przez należącą do grupy spółkę Stalexport Autostrada Małopolska. W I półroczu br. przychody z tytułu poboru opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków wyniosły 135,4 mln zł.
Podatek dochodowy należny stronie publicznej wyniósł ok. 11,8 mln zł, a czynsz z tytułu dzierżawy pasa drogowego autostrady - ok. 1,6 mln zł. Przychody z poboru opłat za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A4 są opodatkowane 23-procentowym VAT-em; w I półroczu roku było to w sumie 31,1 mln zł.
W I półroczu 2016 r. koncesjonariusz przede wszystkim kontynuował przedsięwzięcia mające zwiększać przepustowość placów poboru opłat. W styczniu br. wprowadzono nową metodę płatności - przedpłaconą kartę zbliżeniową kartA4. 20 lipca ruszył elektroniczny pobór opłat A4Go. Trwała rozbudowa dwóch węzłów autostradowych w Mysłowicach i w Rudnie, modernizacja odwodnienia autostrady w woj. śląskim oraz wymiana nawierzchni fragmentów obu jezdni autostrady.
W I półroczu br. spółka Stalexport Autostrada Małopolska po raz pierwszy w historii działalności wypłaciła dywidendę na rzecz swojego jedynego akcjonariusza, czyli Stalexport Autoroute S.a r.l. Dywidenda w wysokości 86 mln zł została z kolei wypłacona spółce Stalexport Autostrady S.A., która jest jedynym akcjonariuszem Stalexport Autoroute S.a r.l.