Ministerstwo Cyfryzacji nie przewiduje wprowadzenia takich zmian w przepisach, które umożliwiłyby firmom ubezpieczeniowym dostęp do systemu CEPiK i odczytanie tam stanu punktów karnych potencjalnych klientów - poinformował rzecznik prasowy resortu Karol Manys.
- Już wcześniej ubezpieczyciele zgłaszali się z takimi postulatami, żeby umożliwić im pozyskiwanie informacji, na przykład dotyczących punktów karnych. Chodziło im zapewne o to, by oferować zniżki tym klientom, którzy punktów karnych nie mają - powiedział Manys.
- Na chwilę obecną nie ma możliwości prawnych, żeby ubezpieczyciele mieli dostęp do stanu punktów karnych swoich klientów. Nie zamierzamy w tym zakresie zmieniać przepisów - dodał.
Zaznaczył jednocześnie, że jeżeli ktoś sam zechce swojemu ubezpieczycielowi takie dane udostępnić, to w tym zakresie nie ma żadnych przeciwwskazań.
Podkreślił, że jeśli ubezpieczyciele zaoferują klientom możliwość zmniejszenia składki w zamian za udowodnienie, że mają czyste konto punktowe lub mają niewiele punktów, to klient sam może przekazać ubezpieczycielowi wydruk ze swojego konta, na które może się zalogować korzystając z profilu zaufanego.
- To dany obywatel, dany kierowca musi podjąć decyzję. Nie ma możliwości, żeby ubezpieczyciele otrzymywali dane o stanie punktów automatycznie - podkreślił.
Powiedział, że obecnie każdy, kto ma założony profil zaufany, może na portalu Obywatel.gov.pl sprawdzić stan swojego konta punktowego drogą elektroniczną za darmo.
autor: Łukasz Pawłowski