W ubiegłym tygodniu do fanów serialu "Ucho prezesa" dotarła zła wiadomość. Nowych odcinków nie będzie można już zobaczyć za darmo w YouTube, a tylko w płatnym serwisie wideo Showmax. Kilka odcinków specjalnych już wyświetla się tylko za opłatą.
Showmax podpisał jednak we wtorek umowę z Play, która swoim klientom umożliwi oglądanie serialu za darmo. Przynajmniej przez jakiś czas. Posiadacze abonamentu w wybranych taryfach i nowi klienci, którzy zdecydują się wybrać jedną z tych objętych promocją, otrzymają 12-miesięczny dostęp do serwisu bez dodatkowych opłat.
Objęci promocją klienci mogą otrzymać dostęp rejestrując się na polskiej stronie Showmax.
- Zainteresowanie klientów serwisem Showmax przerosło nasze oczekiwania. Polacy chcą oglądać filmy i seriale legalnie, a umowa z Play jest kolejnym krokiem upowszechniania legalnego i łatwego dostępu do treści online - powiedział dyrektor zarządzający Showmax CEE Maciej Sojka. - Pozwoli nam dotrzeć do milionów nowych i obecnych abonentów Play, którzy już teraz mogą oglądać dowolne seriale i filmy, gdzie chcą i kiedy chcą, bez dodatkowych opłat w Play.
Ze strony sieci Play współpraca z Showmax ma być etapem w realizacji jej celów.
- Dajemy wolność wyboru naszym klientom, którzy coraz częściej i bez obaw o koszty słuchają muzyki i oglądają filmy i seriale korzystając z serwisów multimedialnych. Dzięki nam sięgają do legalnych źródeł, bo ułatwiamy im dostęp do atrakcyjnych treści, które są w zasięgu ich ręki - podkreśla Bartosz Dobrzyński, członek zarządu Play.
Wszyscy klienci, którzy mają podpisaną umowę z operatorem sieci Play w wybranych taryfach otrzymają dostęp do Showmax bez dodatkowych opłat. Dla klientów indywidualnych najtańsza z taryf, która umożliwi korzystanie z Showmax za darmo przez rok, to Formuła Unlimited za 49,99 zł miesięcznie. Z oferty mogą też korzystać klienci biznesowi.
Po rejestracji na stronie www.showmax.com/play korzystający z taryf mogą oglądać dowolne ilości filmów i seriali bez reklam w aplikacjach na urządzeniach mobilnych z systemem iOS lub Android, w przeglądarkach internetowych, przez Chromecast, na Apple TV lub na telewizorach Samsung, LG Smart TV i Android TV.
W aplikacjach mobilnych istnieje dodatkowo możliwość pobierania treści, dzięki której użytkownicy mogą ściągnąć dowolne materiały z oferty i obejrzeć je później bez dostępu do internetu.
Showmax działa w Polsce od lutego 2017 r. Umożliwia legalne oglądanie seriali i filmów przez internet. Standardowo serwis można wypróbować za darmo przez 14 dni. Umowa z Play znacząco rozszerza tę ofertę.
Play na koniec ub.r. świadczył usługi ponad 14,4 mln abonentów.
Netflix z T-Mobile, a spotify z Orange
Doświadczenie serwisów z płatną muzyką wskazuje, że rozwój płatnych usług w polskim internecie zależeć może od powiązania ich z ofertą dostawcy internetu, a najlepiej telefonii komórkowej. Netflix nawiązał już współpracę z T-Mobile i w pakietach telefonicznych włączona jest oferta dłuższego darmowego korzystania z serwisu wideo - cztery miesiące zamiast jednego. Oferta Showmax znacząco przebiła ją pod względem czasu darmowego korzystania z serwisu.
Podobną drogę przeszły serwisy muzyczne, którym ciężko konkurować z piracką, darmową muzyką w sieci, więc postawiły na scalenie ofert z telekomami.
Serwis Deezer od 2012 r. dla abonentów Orange płacących powyżej 59,90 zł w abonamencie był bezpłatny. W rezultacie do marca 2013 r. serwis miał przewagę nad Spotify. W połowie 2013 r. wprowadzono jednak standardową płatność i za Deezera trzeba było dopłacać do abonamentu prawie 20 zł miesięcznie. Popularność serwisu gwałtownie spadła.
Orange współpracuje obecnie ze Spotify, który dostępny jest bez dopłat w abonamencie za 80 zł miesięcznie z telefonem i 59,99 zł bez telefonu.
Płatnemu wideo w internecie trudno jest się przebić w Polsce, bo nadal dominują serwisy pirackie. Jak podał Gemius (dane za grudzień 2016 r.), najpopularniejszym serwisem wideo na życzenie jest cda.pl (7,5 mln użytkowników). Dopiero kolejne miejsca zajmują legalne vod.pl (4,1 mln użytkowników) i player.pl (2,9 mln).