Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

UKE skontrolował operatorów pocztowych. Mają 30 dni na naprawienie błędów

0
Podziel się:

Urzędnicy skontrolowali m.in. terminowość dostarczania przesyłek.

UKE skontrolował operatorów pocztowych. Mają 30 dni na naprawienie błędów
(Integer.pl)

Skontrolowani przez UKE operatorzy pocztowi: Polska Grupa Pocztowa, InPost i Ruch muszą w ciągu 30 dni usunąć stwierdzone przez Urząd naruszenia - podał UKE, który badał m.in. terminowość, prawidłowość doręczeń przesyłek i poprawne ich oznaczanie.

Rzecznik PGP Wojciech Kądziołka przekazał, że PGP analizuje stanowisko UKE. - Uwagi UKE odnoszą się do stanu sprzed roku - kiedy była prowadzona kontrola - i w dużej części zostały już uwzględnione. Wielokrotnie deklarowaliśmy pełną współpracę z instytucjami nadzorującymi i regulującymi rynek pocztowy w Polsce, gdyż tylko wspólna praca wielu instytucji i firm pozwoli w pełni ukształtować ostatni z demonopolizowanych dużych segmentów rynku w Polsce - podkreślił Kądziołka.

Urząd Komunikacji Elektronicznej podał, że prezes UKE zakończył postępowania administracyjne ws. działalności pocztowej trzech spółek: Polskiej Grupy Pocztowej, InPostu, Ruchu i wydał decyzje administracyjne określające zakres stwierdzonych naruszeń oraz nakazujące ich usunięcie w terminie 30 dni.

UKE wyjaśnił, że w postępowaniu oceniono, czy operatorzy pocztowi wywiązują się z obowiązków wynikających z ustawy Prawo pocztowe. Chodzi m.in. o terminowość doręczeń przesyłek, poprawne ich oznaczanie, prawidłowe ich doręczanie oraz awizowanie, a także o ochronę danych wrażliwych.

"W wydanych decyzjach administracyjnych dla każdego z ww. operatorów pocztowych prezes UKE nakazał usunięcie stwierdzonych naruszeń w terminie 30 dni. Wydanie przedmiotowych decyzji ma przede wszystkim na celu doprowadzenie do stanu zgodnego z obowiązującymi przepisami prawa, w tym zapewnieniu prawidłowej realizacji usług pocztowych podmiotom korzystającym z tych usług" - podkreślił Urząd.

Regulator wymienił także naruszenia, jakich dopuścili się wymienieni operatorzy pocztowi.

W przypadku PGP S.A. stwierdzono naruszenia polegające na niewłaściwym oznaczaniu przesyłek sądowych oraz druków zwrotnego potwierdzenia odbioru, skróceniu terminu przechowywania przesyłek sądowych oraz nieuwzględnieniu w regulaminie świadczenia usług pocztowych pełnego ich katalogu. Z kolei RUCH S.A. dopuścił się naruszeń doprowadzenia do ujawniania danych objętych tajemnicą pocztową, umożliwieniu ujawniania lub przetwarzania danych przez osoby do tego niepowołane i nieposiadające dostępu do tajemnicy pocztowej.

Największej ilości naruszeń UKE dopatrzył się w spółce InPost S.A. Uchybienia dotyczyły tam: niezapewnienia warunków do przestrzegania tajemnicy pocztowej i doprowadzenia do ujawniania danych, przechowywania awizowanych przesyłek (w tym przesyłek sądowych) bez odpowiedniego nadzoru, naruszenia przepisów wydawania osobom uprawnionym przesyłek awizowanych, niewłaściwego oznaczania przesyłek sądowych oraz nieprzestrzegania terminów ich dostarczania.

UKE zwrócił uwagę, iż postępowania prowadzone przez prezesa UKE miały szczególny charakter. "Odnosiły się bowiem do operatora pocztowego, który świadczy usługi w zakresie doręczania korespondencji sądowej i prokuratorskiej" - zaznaczył Urząd.

Ustawa Prawo pocztowe, która weszła w życie 1 stycznia 2013 r., zliberalizowała rynek pocztowy. Zniosła m.in. monopol Poczty Polskiej na listy lżejsze niż 50 g. Wszystkie firmy świadczące usługi pocztowe otrzymały równy dostęp do rynku. Wystarczy, że mają wpis do rejestru operatorów pocztowych w UKE, zamiast wcześniejszego zezwolenia.

Ustawa zdefiniowała na nowo usługi pocztowe, rozdzielając przyjmowanie, transport i doręczanie przesyłek; czynności te mogą być wykonywane przez różne podmioty. Wzmocniła też ochronę konsumentów m.in. poprzez wprowadzenie i uporządkowanie procedur reklamacyjnych i odpowiedzialności operatorów pocztowych.

wiadomości
kraj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)