Nadużywanie pozycji dominującej polegało na przeciwdziałaniu ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania lub rozwoju konkurencji, poprzez wprowadzenie z dniem 1 maja 2006 r. zmian w "Zasadach sprzedaży usług przewozów towarowych przez PKP Cargo" w szczególności zawartego w rozdziale I. tych zasad § 5 ust. 6 -10, który uprawniał spółkę do odmowy podpisania umów specjalnych z przedsiębiorcami uznanymi za konkurentów. Jednocześnie stwierdzono zaniechanie stosowania ww. praktyki z dniem 1 lipca 2007 r., podano w komunikacie.
"Zgodnie z informacjami zawartymi w prospekcie emisyjnym spółki, w dniu 7 lipca 2009 r. prezes UOKiK wydał decyzję, w której uznał za praktykę ograniczającą konkurencję odmowę świadczenia przez spółkę usług kolejowego przewozu towarów swoim konkurentom na zasadach szczególnych, tj. w drodze zawierania umów przewidujących upusty od taryfy towarów spółki oraz nałożył na spółkę karę pieniężną w wysokości 60 362 072 zł" - czytamy dalej.
Na mocy wyroku Sądu Najwyższego z października 2013 r., zostały uchylone wyroki sądów I oraz II instancji. W marcu 2014 r. Sąd Okręgowy w Warszawie - Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił decyzję prezesa UOKiK z lipca 2009 r. W związku z tym w grudniu 2013 r. prezes UOKiK zwrócił spółce zapłaconą karę pieniężną, a w sierpniu 2014 r. na konto spółki wpłynęła kwota 12 555 311 zł, która stanowi zwrot odsetek od wspomnianej kary, zaznaczono w informacji.
"Po ponownym przeprowadzeniu postępowania, dnia 31 grudnia 2015 r. prezes UOKIK wydał decyzję nr DOK-5/2015, o której wspomniano powyżej. W ocenie zarządu spółki, decyzja prezesa UOKiK z dnia 31 grudnia 2015 r. jest bezpodstawna. W związku z powyższym spółka zamierza odwołać się od ww. decyzji do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów" - podsumowano.
PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 48% udziału w rynku według masy i ok. 57% według pracy przewozowej w 2014 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.