- podały firmy w poniedziałkowym komunikacie.
Transakcję ogłoszono w sierpniu tego roku, a w listopadzie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zgodził się, by obie platformy cyfrowe połączyły się.
Polska Telewizja Cyfrowa, spółka UPC, obejmie 25 proc. akcji w nowej spółce, która nazywać się będzie Telewizyjna Korporacja Partycypacyjna (TKP). 75 proc. TKP należeć będzie do Canal+ (właściciela platformy cyfrowej Cyfra+), kontrolowanego przez Vivendi Universal.
W opinii specjalistów, dzięki fuzji nowy operator połączonej platformy będzie mógł zaoferować usługi, które nie są obecnie dostępne dla polskich abonentów, bądź są dostępne w ograniczonym zakresie, np. usługę pay-per-view (płać za to, co oglądasz), video-on-demand (filmy na żądanie) oraz inne usługi interaktywne.
W większości krajów europejskich na rynkach krajowych działa jedna bądź maksymalnie dwie platformy cyfrowe, podczas gdy w Polsce usługi te oferuje aż trzech operatorów: Wizja TV, Cyfra+ i Polsat Cyfrowy.
W ocenie specjalistów od rynku telewizyjnego funkcjonowanie platformy jest opłacalne, jeżeli ma ona ok. 700 tys. odbiorców. Specjaliści szacują, że nowa platforma pierwszego dnia swego istnienia osiągnie właśnie taką liczbę klientów.
Canal+ Group, oddział Vivendi Universal, zajmujący się produkcją telewizyjną i filmową, to drugi na świecie pod względem wielkości koncern medialno-telekomunikacyjny.
W Europie firma ma prawie 16 mln abonentów płatnej telewizji. W Polsce spółka obecna jest od 1995 roku. W listopadzie 1998 roku uruchomiono platformę cyfrową Cyfra+.
Holenderski UPC z siedzibą w Amsterdamie jest operatorem świadczącym usługi telewizyjne i telekomunikacyjne. Spółka w Europie ma około 7,2 mln abonentów. W Polsce UPC działający pod nazwą UPC Telewizja Kablowa jest jednym z największych na rynku operatorów telewizji kablowej.