Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Anna Frankowska
|

No i stało się. Tak rząd weźmie pod lupę ciężarówki

74
Podziel się:

Prezydent podpisał ustawę o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Rząd chce w ten sposób zmniejszyć szarą strefę. Dzięki tej zmianie, będzie można śledzić przewóz takich towarów jak: paliwa, susz tytoniowy i alkohol etylowy.

No i stało się. Tak rząd weźmie pod lupę ciężarówki
(Bartosz Wawryszuk)

Jak poinformowała Kancelaria Prezydenta RP, celem ustawy jest określenie zasad systemu monitorowania drogowego przewozu tzw. towarów wrażliwych oraz określenie odpowiedzialności za naruszenie obowiązków związanych z tym przewozem.

"Za towary wrażliwe ustawa uznaje m. in. paliwa silnikowe i ich pochodne, paliwa opałowe, oleje smarowe i preparaty smarowe, które mogą być wykorzystane jako dodatki do paliw silnikowych, wyroby zawierające alkohol etylowy (odmrażacze na bazie alkoholu etylowego, rozcieńczalniki i rozpuszczalniki), alkohol etylowy całkowicie skażony oraz susz tytoniowy" - podano.

Ustawa ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego i ujawnienie przedsiębiorców unikających płacenia podatku VAT. To w Polsce prawdziwa plaga. Zdaniem ekspertów z firmy doradczej PwC, tylko w 2014 r. z powodu nieuiszczenia należnego podatku budżet państwa stracił ok. 50 mld zł. Czytaj więcej:Rząd chce śledzić TIR-y. Zamierza uzyskać dodatkowe 100 mld

Z informacji KP RP wynika, że systemem monitorowania drogowego nie będą objęte wszystkie przesyłki towarów wrażliwych poniżej 500 kg wagi lub 500 litrów objętości, a także przesyłki wybranych materiałów w niewielkich opakowaniach jednostkowych, nawet jeżeli łączna masa lub objętość przesyłki przekroczy wyżej wskazane limity.

"Prowadzenie monitorowania przewozu towarów wrażliwych umożliwi utworzony rejestr zgłoszeń, który ma być prowadzony w systemie teleinformatycznym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Przewóz towarów wrażliwych objęty jest obowiązkiem zgłoszenia do tego rejestru. Poszczególnych zgłoszeń do rejestru dokonują: podmiot wysyłający towary, podmiot odbierający towary, przewoźnik, a także kierujący środkiem transportu. Zgłoszenia dokonuje się za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych" - czytamy.

Podkreślono, że przewóz towarów może nastąpić po otrzymaniu numeru referencyjnego.

Ustawa określa ponadto zasady kontroli przewozu towarów oraz sankcje za nieprzestrzeganie nakładanych obowiązków.

Jak wyjaśniono, ustawa ma za zadanie chronić legalny handel towarami uznanymi przez ustawodawcę za "wrażliwe" oraz ograniczyć poziom uszczupleń w kluczowych dla budżetu państwa podatkach - podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, a także zwiększyć skuteczność kontroli w obszarach obarczonych istotnym ryzykiem naruszenia obowiązujących przepisów.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów art. 21-32, art. 34 i art. 35 pkt 2, które są związane z nakładaniem kar administracyjnych oraz wymierzeniem kary grzywny. Przepisy te mają wejść w życie z dniem 1 maja 2017 r.

gospodarka
prawo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(74)
WYRÓŻNIONE
giojh7654
8 lat temu
a moż by tak VAT znieść panowie urzędasy?
moniek
8 lat temu
jedno jest pewne , upadna tylko male firmy, chyba ze dobrze sie schowaja, te wieksze zawsze beda istniec i jeszcze lepszym poziomie, bo przeciesz oni sami w rzadzie maja te firmy a przeciesz reki sobie nie odetna
j63
8 lat temu
nie rozumiem tylko dlaczego przewóz ma zgłaszać kierowca , skoro nie jest nadawca ani odbiorca , a znając polskie systemy to zapewne oni najbardziej będą karani i na nich będzie nagonka!!! ciekawe co stanie się gdy dostawa jest terminowa mamy nr nadawcy i odbiorcy a kierowca nie zaloguje się w systemie z powodu jakiegoś błędu i nie pojedzie, kto pokrywa koszt kary spóźnienia. sama idea jest dobra tylko jak zwykle realizacja nie do końca dopracowana!!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (74)
max
7 lat temu
większość nowych ciężarówek ma zbiorniki paliwa po 700-800 l to pewnie się mzałapią wszyscy ....
Suweren
7 lat temu
Brawo i tak trzymać .
Szlaban
7 lat temu
Zastanawiam sie czy za czasów Stalinowskich tez tak dokładnie kontrolowano prywatny transport towarowy? Chętnie zapoznam sie z jakąś każka IPN gdzie by to porównali do IV RP.
lola
7 lat temu
Trzeba zapłacić żydom odszkodowanie za holokaust to szuka się pieniędzy u tych na dole drabiny społecznej. Niech zapłacą ci co rozkradli ten kraj w imię prawa. Tych się nie ruszy bo są na listach najbogatszych w III RP
robol polski
7 lat temu
Nie płaczcie - to tylko dla dobra Polski a wbrew kombinatorom i złodziejom.
...
Następna strona