, w tym szczególnie kobiet w ciąży, oraz dzieci i młodzieży – grupy, która obecnie jest szczególnie zagrożona skutkami niezdrowego stylu życia.
Zachowanie prawidłowej masy ciała i jej właściwy przyrost w okresie ciąży są niezwykle istotne dla zdrowia – zarówno przyszłej mamy, jak i jej dziecka. Prawidłowe odżywianie i regularna aktywność fizyczna mają pozytywny wpływ na samopoczucie kobiety w ciąży i ułatwiają przygotowanie organizmu kobiety do karmienia piersią, co przynosi korzyści dziecku. Zachowanie właściwej wagi jest też niezmiernie ważne w przypadku dzieci i młodzieży: młody organizm obarczony dodatkowymi kilogramami źle się rozwija, a niewłaściwe nawyki żywieniowe nabyte w młodości bardzo ciężko zmienić w późniejszym wieku.
Jednym z celów projektu Instytutu Żywności i Żywienia było wdrożenie w Polsce globalnej strategii Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyczącej propagowania zdrowego stylu życia i zapobiegania otyłości oraz innym przewlekłym chorobom niezakaźnym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej. Promowano świadome dokonywanie wyborów – m.in. podczas robienia zakupów. Projekt miał na celu między innymi upowszechnianie wśród konsumentów wiedzy o składzie i wartości odżywczej żywności oraz znakowaniu produktów spożywczych.
Działania w ramach projektu skierowane były do najbardziej wrażliwych grup społecznych: kobiet ciężarnych i karmiących, dzieci i młodzieży, osób dorosłych z nadmierną masą ciała, a także – co bardzo ważne – do producentów żywności i pracowników służby zdrowia.
Zdrowe mamy
Przygotowano materiały edukacyjne, pokazujące kobietom, jak powinny prawidłowo się odżywiać oraz jak bezpiecznie ćwiczyć w okresie ciąży. Przeszkolono też 128 pracowników służby zdrowia w zakresie udzielania porad żywieniowych kobietom w ciąży. Dzięki temu łącznie udzielono porad ponad 12 tys. pacjentek.
Pomocnym narzędziem jest aplikacja mobilna „Zdrowa mama”, która zawiera m.in. słowniczek ważniejszych pojęć z zakresu żywienia i ciąży oraz planner zakupów. Rozwiewa ona wiele wątpliwości dotyczących zachowań w ciąży i obala fałszywe mity żywieniowe. Kalkulator przyrostu masy ciała wizualizuje przybieranie na wadze w kolejnych tygodniach ciąży.
Zdrowe dzieci
W ramach projektu uruchomiono program „Szkoła/przedszkole przyjazne żywieniu i aktywności fizycznej”. Uczestniczyły w nim 1683 przedszkola i szkoły, do których uczęszcza 400 tys. dzieci i młodzieży. Także i w tym wypadku kluczowym elementem projektu było upowszechnianie wiedzy: przeprowadzono szkolenia dla koordynatorów programu oraz przygotowano, a placówkom przekazano pakiety materiałów edukacyjnych – ulotek, broszur i plakatów.
We współpracy ze specjalistami z Akademii Wychowania Fizycznego przygotowana została seria krótkich filmów edukacyjnych pod tytułem „Hiperaktywny instytut eksperymentów nad aktywnością fizyczną”. Film zawiera pomysły na aktywność fizyczną i promuje zdrowe odżywianie się. Natomiast znany z programów telewizyjnych kucharz Pascal Brodnicki wystąpił w filmach promujących wśród młodzieży zbilansowaną dietę. Filmy rozpowszechniane były przede wszystkim w internecie.
Zdrowi dorośli
Dzięki wdrożonemu przez Instytut projektowi 14 tys. pacjentów mogło skonsultować się ze specjalistami w dietetycznych punktach konsultacyjnych. Zrealizowano też 42 edycje 12-tygodniowego programu redukcji masy ciała, którymi objęto 2111 pacjentów, z czego 1739 osób zakończyło program z sukcesem.
Specjalna aplikacja mobilna „Asystent zdrowego żywienia” uczy prawidłowego odżywania i dbania o swoje zdrowie; jest ona przeznaczona nie tylko dla osób walczących z nadmiernymi kilogramami. Udostępniono wiele funkcji ułatwiających dokonywanie codziennych zdrowych wyborów żywieniowych, np. kalkulator wartości odżywczej diety czy funkcję poszerzania bazy produktów, która zachęca do zwracania uwagi na etykiety produktów podczas zakupów. Aplikacja zawiera słowniczek pojęć żywieniowych i praktyczne porady – m.in. proponuje konkretne jadłospisy i zestawy ćwiczeń pozwalających spalić określoną ilość kalorii. Jej użytkownicy mogą też korzystać ze specjalnego quizu, który pozwala na sprawdzenie własnej wiedzy, przy czym każda odpowiedź opatrzona jest komentarzem, który pomaga utrwalić wiedzę. W przeciwdziałanie otyłości zostali włączeni także sprzedawcy żywności. W największej w Polsce sieci sklepów spożywczych przeprowadzono akcję „Czytajmy etykiety”. W sklepach sieci dostępni byli dietetycy, którzy pomagali
konsumentom świadomie wybierać produkty żywnościowe. Na swoich stronach internetowych partner umieścił materiały informacyjne i kalkulator prawidłowej masy ciała. Sfinansowana przez SPPW akcja została wyróżniona w 18. edycji Raportu Społeczna Odpowiedzialność Biznesu przygotowanego przez tygodnik „Gazeta Finansowa”.
Artykuł sponsorowany