W poniedziałek zostały oficjalnie zaprezentowane oferty producentów, którzy chcą podjąć się dostarczenia pociągów do Warszawy. Na chwilę obecną tylko dwie ze zgłoszonych firm zaproponowały ceny, które mieszczą się w budżecie inwestycji. Miasto przeznaczyło 1 mld 691 mln zł na nowe wagony.
To największe zamówienie w historii. Warszawa chce kupić aż 222 wagony. Połączone po sześć dają 37 pociągów, które pojadą II linią metra. Kolejna nitka ma być poszerzona w stronę Woli, Bemowa, Targówka, i Bródna. Kontrakt przewiduje powiększenie zamówienia o osiem kolejnych składów.
Na zakupy spółka przeznaczyła kwotę 1 mld 691 mln zł. Realizacja ofert jest możliwa dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej.
Do stworzenia nowego metra zgłosiło się kilka firm, ale nie wszystkie zaprezentowane przez nie oferty mogły być wzięte pod uwagę. Najtańszą ofertę złożyła czeska Skoda, która robiła już tego typu pociągi dla St. Petersburga. Swoją pracę wyceniła na 1 mld 608 zł. brutto.
Kolejna firma, która jest brana pod uwagę, to szwajcarski Stadler, który podobne zamówienie zrealizował dla metra w Berlinie, Walencji i Glasgow. Koszt oferty - 1 mld 656 mld zł.
Inne firmy wykraczały już poza budżet. Ceny wahały się między 1,7 a 2,2 mld zł. Wśród nich zwycięscy poprzednich przetargów - Alstom i Siemens.
Sześć lat temu słynny Inspiro kosztował 36 mln 273 tys. zł. Dla porównania Skoda zaproponowała jeden skład za 34 mln 893 tys. zł, a Stadler 35 mln 793 tys. zł.
Dzięki temu zakupowi, będzie można wymienić stare, radzieckie pociągi z lat 80 i 90.