Nieco ponad 36 mld zł wyniesie tegoroczna wartość rynku gastronomicznego w Polsce - wynika z raportu "Rynek gastronomiczny 2017" firmy GfK. Oznacza to, że w lokalach gastronomicznych wydamy o ponad jedną dziesiątą więcej niż w zeszłym roku. Pod względem popularności wciąż króluje w Polsce McDonald's.
Statystyczny klient lokali gastronomicznych wydaje w nich już 98 zł miesięcznie, czyli więcej niż kiedykolwiek wcześniej.
Nie tylko wydajemy coraz więcej, ale także coraz częściej odwiedzamy lokale gastronomiczne. Średnia liczba wizyt wynosi już 3,7 miesięcznie, a choć raz w roku lokale gastronomiczne odwiedza połowa Polaków.
Najpopularniejszą siecią gastronomiczną w Polsce niezmiennie jest McDonald's. Niemal dwie trzecie Polaków powyżej 15 roku życia deklaruje, że odwiedziło punkt tej sieci w ciągu ostatniego roku. W czołówce są też inne sieci fastfoodowe: KFC i Pizza Hut.
Pizzerie, restauracje i fast foody to najpopularniejsze rodzaje lokali gastronomicznych, ale te ostatnie cieszyły się nieco mniejszym powodzeniem niż w zeszłym roku.
Nie ma także zmian na liście najpopularniejszych produktów zamawianych przez Polaków w lokalach gastronomicznych. Żywimy się głównie frytkami, burgerami, mięsnymi zestawami posiłków, pizzą oraz lodami.
- Rosnąca liczba lokali i ich coraz bardziej różnorodna oferta wydaje się wpływać na wzrost intensywności korzystania przez konsumentów z gastronomii, zarówno w formie rosnącej częstotliwości wizyt, jak i odwiedzania różnych typów lokali - mówi Lidia Kucharska, analityk GfK.
Z badania wynika, że liczba aktywnych placówek całorocznych wzrosła o 1,8 pkt proc. Poza lokalami zaliczanymi do kategorii klubów nocnych, pubów i sieci fast food, w każdym z segmentów rynku gastronomicznego w ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększyła się liczba punktów.
Polacy coraz bardziej przekonują się do zamawiania jedzenia przez internet czy telefon. Obecnie już co czwarty klient lokali gastronomicznych kupuje w ten sposób potrawy.