Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Wartość rynku budownictwa drogowego spadnie o...

0
Podziel się:

Będzie to kolejny rok gwałtownego spadku w tym sektorze - wynika z prognozy ekspertów.

Wartość rynku budownictwa drogowego spadnie o...
(Szelag/Reporter)

W 2013 r. wartość rynku budownictwa drogowego w Polsce spadnie o ok. 27 proc. - do około 20 mld zł. Oznacza to skurczenie się rynku aż o ponad 8 mld zł. Przed nami kolejny rok spadku w tym sektorze - wynika z prognozy firmy analitycznej PMR.

Od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej wkład budownictwa drogowego w branżę budowlaną rósł nieprzerwanie, osiągając w 2011 r. udział na poziomie 28 proc. i wartość na poziomie 34 mld zł. Rok 2012 był pierwszym okresem spowolnienia, a udział drogownictwa spadł do 22 proc. Zdaniem ekspertów, najbliższe dwa lata dla branży będą raczej trudne, jednakże długoterminowy potencjał wciąż jest spory, bo polska sieć drogowa jest nadal niekompletna.

Według najnowszego raportu firmy badawczej PMR _ Budownictwo drogowe w Polsce 2013. Prognozy rozwoju na lata 2013-2015 _, po spadkowym roku 2012, kiedy to wartość rynku budownictwa drogowego skurczyła się o ok. 19 proc., także rok 2013 przyniesie dalszy spadek wartości tego rynku - do ok. 20 mld zł. Obecnemu spowolnieniu w branży drogowej towarzyszy znaczne pogorszenie sytuacji finansowej firm wykonawczych, co jest związane z malejącą liczbą przetargów na nowe przedsięwzięcia.

_ Po wzmożonym okresie realizacji kontraktów drogowych w latach 2010-2012, od 2013 r. nastąpi znaczny okres spowolnienia. Z racji braku nowych przetargów duże firmy budowlane kierują swoje zainteresowanie także ku niewielkim przedsięwzięciom, które do tej pory nie stanowiły przedmiotu ich zainteresowania. Pewnym odstępstwem od tego schematu będą ponowne przetargi na duże inwestycje, w przypadku których z prowadzącymi budowy firmami zostały rozwiązane umowy. Rynek znacząco ożywi się dopiero gdy w fazę przetargową wejdą duże inwestycje współfinansowane z budżetu unijnego na lata 2014-2020 - _ czytamy w raporcie.

Zdaniem ekspertów dalszy rozwój branży może ułatwić planowana poprawa standardów współpracy między zamawiającymi a wykonawcami inwestycji. Spory toczące się pomiędzy stronami doprowadziły do rozwiązania wielu umów oraz wydłużenia terminów realizacji inwestycji. Co więcej, konieczność przeprowadzania nowych przetargów pociąga za sobą dodatkowe koszty oraz opóźnia oddawanie tras do użytku.

Z raportu wynika, że w 2012 roku zbankrutowało ok. 300 przedsiębiorstw zajmujących się realizacją prac budowlanych, a jako jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy wymienia się niskie poziomy cen oferowanych przez firmy budowlane w przetargach i brak możliwości późniejszej ich waloryzacji. Nowe zasady opracowywane dla postępowań przetargowych mają wejść w życie wraz z projektami przewidywanymi na kolejny okres finansowania unijnego. Przyszłe ramy prawne mają zagwarantować bardziej zrównoważony podział ryzyka pomiędzy stronami umowy, a gwałtowne zmiany cenowe, które dla wielu przedsiębiorstw stały się powodem poważnych trudności, mają zostać zniwelowane (jeśli nie zupełnie wykluczone) poprzez zastosowanie waloryzacji cen materiałów. W trakcie ustaleń są także regulacje dotyczące kwestii podwykonawców. Istnieje zatem realna szansa, by szara strefa w budownictwie została znacznie ograniczona.

Kluczową kwestią, która stanowi bazę wyjściową dla dalszej sytuacji branży, jest zapewnienie środków finansowych na realizację planowanych przedsięwzięć. Według szacunków analityków PMR, obecnie na różnym etapie przygotowania znajdują się projekty o wartości ok. 85 mld zł. Jednakże z pewnością nie uda się zrealizować wszystkich zamierzeń.

Korzystny dla drogowców powinien być fakt, że GDDKiA zapowiada rozpoczynanie pierwszych przetargów w ramach nowej perspektywy już w 2013 roku. Dodatkowo racjonalne rozłożenie tych postępowań w czasie pozwoli uniknąć spiętrzenia zadań w jednym okresie i gwałtownych zmian cenowych na rynku, co miało miejsce w przypadku pakietu inwestycyjnego na Euro 2012.

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest również przekazywanie utrzymywania dróg w ręce prywatnych przedsiębiorców na mocy umów zawieranych na określony czas. Segment ten jest co prawda zbyt mały, by wypełnić wyrwę po wielomilionowych przetargach na roboty budowlane, jednak stanowi dodatkowy rynek dla firm wykonawczych, a przy tym generuje oszczędności dla inwestora oraz gwarantuje odpowiedni stan nawierzchni dla użytkowników. Obecnie umowy dotyczą ok. 830 km tras krajowych, natomiast docelowo mają objąć wszystkie trasy będące pod zarządem GDDKiA.

PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia analityków i ekspertów zajmujących się m.in. IT, rynkiem telekomunikacyjnym, farmaceutycznym, budowlanym i handlowym. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe.

Czytaj więcej w Money.pl
Załamanie na rynku kredytów. Najnowszy raport Wartość udzielonych pożyczek spadła, aż o 20 procent. Oto przyczyny.
Ta branża szczególnie narażona na korupcję Solidarna Polska chce informacji rządu na temat stanu realizacji projektów infrastrukturalnych, sposobu ich kontroli i zwalczania korupcji w związku z inwestycjami realizowanymi w naszym kraju.
Mieszkania coraz tańsze. Nawet o 20 procent Sytuacja na polskim rynku mieszkaniowym coraz bardziej przypomina miesiące boomu sprzed sześciu lat, z tą różnicą, że w dokładnie przeciwnym kierunku.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)