Najważniejsze systemy informatyczne państwa całkowicie przestały działać we wtorek rano. Niedostępne były Profil Zaufany, CEPiK, ePUAP czy serwis obywatel.gov.pl. Awarię wstępnie udało się opanować około 13:00, ale wciąż nie wiadomo, co było jej przyczyną.
Aktualizacja 14:06
O 13:01 Centralny Ośrodek Informatyki poinformował, że działanie Systemu Rejestrów Państwowych, CEPiK oraz ePUAP zostało przywrócone. "Oznacza to, że obsługa obywateli w urzędach może być prowadzona normalnie. Trwają prace na przywróceniem działania e-usług oraz stron internetowych" - czytamy w komunikacie.
- Sztab kryzysowy cały czas pracuje, jeżeli uda mu się uruchomić systemy, na pewno będziemy o tym informować na stronie internetowej - powiedział nam ok. 12:30 we wtorek Karol Manys, rzecznik resortu cyfryzacji. Nie odpowiedział, czy udało się znaleźć przyczynę awarii.
Przed 13:00 strony CEPiK, ePUAP i Profil Zaufany zaczęły się wczytywać, ale rzecznik MC poradził poczekać na oficjalny komunikat o usunięciu awarii. Jako ostatnia działać zaczęła strona obywatel.gov.pl.
Jak przekonuje Manys, prace serwisowe, jakie - zgodnie z zamieszczonym na stronie cepik.gov.pl komunikatem - miały zostać przeprowadzone w poniedziałek między 19:00 a 24:00, nie mają nic wspólnego z dzisiejszą awarią. Kolejne prace techniczne są zaplanowane na 15 i 16 czerwca.
"Błąd wczytywania strony" - tego typu komunikaty wyświetlały od rana się po próbie wejścia na strony najważniejszych serwisów informatycznych służących do komunikacji obywateli z administracją państwową. O awarii jako pierwsze poinformowało radio RMF FM.
- Od rana mamy awarię Systemu Rejestrów Państwowych. W Centralnym Ośrodku Informatyki działa sztab kryzysowy, który stara się ja możliwie jak najszybciej usunąć - mówił money.pl ok. 10:30 Karol Manys. - Będziemy informować na bieżąco. Za wszelkie niedogodności przepraszamy - dodał.
- Mamy pewne hipotezy, ale o szczegółach powiemy, kiedy będziemy mieć pewność, co byłą przyczyną awarii - powiedział WP rzecznik prasowy Centralnego Ośrodka Informatyki Igor Ryciak. Zapewnił, że zgromadzone w systemach dane są "całkowicie bezpieczne".
"Dziś od godzin porannych niedostępne są serwisy obywatel.gov.pl, pz.gov.pl, cepik.gov.pl, epuap.gov.pl. Niedostępne są także systemy SRP, CEPiK oraz ePUAP" - informowało MC. "Trwają intensywne prace nad usunięciem awarii. Przepraszamy za utrudnienia" - czytamy w komunikacie resortu, który na Twitterze pojawił się dopiero o 10:18.
System Rejestrów Państwowych został uruchomiony 1 marca 2015 r. i połączył pięć rejestrów: PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych, Rejestr Stanu Cywilnego, System Odznaczeń Państwowych, Centralny Rejestr Sprzeciwów.
Niedostępność tych serwisów oznacza, że np. nie zgłosimy narodzin dziecka, nie zarejestrujemy samochodu czy nie załatwimy wymiany dowodu osobistego. Awaria nie objęła innych serwisów, między innymi elektronicznej wyszukiwarki Krajowego Rejestru Sądowego.