.
'Obawiam się, że będzie trudno uruchomić ten program od 1 stycznia, a jestem przeciwny, aby go uruchamiać bez odpowiedniego przygotowania' - powiedział w czwartek dziennikarzom Pol.
Dodał, że jest przekonany, iż ustawa o budowie i eksploatacji dróg krajowych, która wprowadza opłaty winietowe zostanie uchwalona przez Sejm i podpisana przez prezydenta w przyszłym miesiącu.
'To oznacza, że cały program powinien ruszyć w I kwartale' - powiedział.
W środę Pol powiedział, że uważa za możliwe zróżnicowanie opłat winietowych dla samochodów osobowych w zależności od pojemności ich silników.
'Mówi się o kilku poziomach pojemności, powtarza się pojemność 1.300 ccm jako ta granica, ale to może być również 1.100 ccm, 1.500 ccm' - powiedział dziennikarzom w czwartek.
Dodał, że zakłada, iż w takim przypadku najniższa opłata winietowa byłaby mniejsza niż przewidywane obecnie 180 zł.
Rząd chce wprowadzić trzy rodzaje winiet: 10-dniowe (za 18 zł), 60-dniowe (54 zł) i całoroczne (180 zł). Motocykliści mieliby płacić 72 zł rocznie.
Opłata winietowa ma być wnoszona za korzystanie z dróg międzynarodowych, dróg ekspresowych, autostrad oraz dróg dwujezdniowych. Łącznie ta sieć dróg liczy w Polsce 5.500 km (z 18.100 km dróg krajowych).
Od 1 stycznia 2002 roku w Polsce obowiązują opłaty winietowe od przedsiębiorców wykonujących transport drogowy na terenie kraju po drogach krajowych. W praktyce opłata (winieta) dotyczy w chwili obecnej samochodów ciężarowych i niektórych autobusów.
Pod koniec września Pol poinformował, że wpływy z winiet od samochodów ciężarowych powinny wynieść w 2002 roku 200 mln zł. W ustawie budżetowej na ten rok zapisano, że wpływy z tego tytułu wyniosą ok. 350 mln zł.
Rząd szacuje wpływy z winiet w ciągu pierwszych trzech lat na 5 mld zł.