Pierwsza inwestycja Wirtualnej Polski po debiucie na giełdzie. Właściciel internetowego portalu przejmuje radia internetowe - OpenFM i PolskaStacja. Podkreśla, że to wzmocnienie na rynku mobilnym.
Obie firmy radiowe mają łącznie 755 tys. użytkowników, generujących blisko 90 mln odsłon krajowych miesięcznie. - Razem plasują się na pierwszym miejscu w świadczeniu tej popularnej usługi online. To jednocześnie radia internetowe, które wspólnie w największym stopniu angażują internautów mobilnych - czytamy w komunikacie.
Grupa WP podkreśla, że transakcja, warta 4 mln zł, to kolejny krok w strategii do osiągnięcia pozycji "naturalnego i głównego medium informacyjno-kulturalno-rozrywkowego w Polsce".
Łączne przychody pro-forma za 2014 r. obu przejmowanych firm wyniosły 2,8 mln zł. Jak czytamy w komunikacie grupa "spodziewa się istotnie zwiększyć przychody z tych serwisów zapewniając m.in. lepsze wypełnienie dostępnej powierzchni reklamowej monetyzowanej przede wszystkim reklamą wideo w postaci pre-roll, a także reklamą audio i bannerową".
- Chcemy dostarczać użytkownikom internetu nie tylko atrakcyjne treści, ale również użyteczne usługi dostosowane do ich potrzeb i wpisujące się w ich codzienne zwyczaje. Konsolidacja rynku radia online i stworzenie nowego lidera w tym perspektywicznym obszarze jest więc naturalnym kierunkiem naszego rozwoju – mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Grupy Wirtualna Polska. – Łączymy konsumpcję radia, jako medium tła, z konsumpcją internetu. – dodaje.
Firma zaznacza, że przy decyzji o inwestycji kluczowy był potencjał obu stacji na rynku mobilnym. - Ważne jest (...) dla nas zaangażowanie internautów, którzy najwięcej czasu przeznaczanego na konsumpcję audio i wideo w sieci spędzają właśnie w serwisach i aplikacjach oferujących dostęp do streamingu stacji radiowych. Usługi tego typu wypierają tradycyjne technologie dostępu do radia – wyjaśnia Grzegorz Czapski, odpowiedzialny w Grupie WP za akwizycje.
OpenFM i PolskaStacja.pl udostępniają w sumie ponad 200 kanałów muzycznych. OpenFM jest obecnie numerem jeden kategorii "stream audio" pod względem czasu krajowego i liczby odtworzeń – zarówno ogółem (czas krajowy ogółem: ponad 10 mln godzin, liczba odtworzeń ogółem: 30,4 mln), jak i wśród internautów mobilnych (czas krajowy mobilny: ponad 2,8 mln godzin, liczba odtworzeń mobilnych: 21,3 mln).
Jak czytamy w komunikacie, radio to jest również niekwestionowanym liderem kategorii, jeśli chodzi o średni czas na użytkownika – na przestrzeni roku wzrósł on o 112 proc., by w marcu wynieść 22 godziny i 46 minut. W ciągu roku liczba odtworzeń mobilnych OpenFM wzrosła o 116 proc., a czas krajowy mobilny o 56 proc.
- Aplikacje mobilne oferujące streaming kanałów radiowych popularyzują się w szybkim tempie. Dla przykładu w USA radia internetowe należą do najpopularniejszych aplikacji, a najlepsze z nich uzyskują zasięg porównywalny z takimi jak mapy, serwisy społecznościowe czy usługi VOD. Podobne trendy są już zauważalne w Polsce. Słuchanie radia w pracy i w domu, a dzięki smartfonom również w ruchu, doskonale wpisuje się w strategię Grupy WP, która chce zachować kontakt z konsumentem 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. – podkreśla Michał Brański, wiceprezes odpowiedzialny za strategię w Grupie WP.
Grupa WP jest właścicielem serwisu Money.pl