Zysk brutto grupy Wirtualna Polska Holding wzrósł do 54,3 mln zł w 2017 roku z 15,4 mln zł rok wcześniej
Przychody wzrosły o 12 proc. do 466 mln zł. Taka sama dynamika widoczna była w czwartym kwartale. Spółce udaje się przy tym trzymać w ryzach koszty działalności, w tym wynagrodzeń 959 pracowników, które wzrosły o 7,9 proc. (+10 mln zł).
Przychody z segmentu online (media i e-commerce) wzrosły do 457 mln zł z 415 mln zł (+10 proc.). Co ważne, w gotówce rozliczane jest już 93 proc., podczas gdy rok wcześniej 91 proc. Nie tylko przychody były tu wyższe, ale i zyski. EBITDA skorygowana dla segmentu online wyniosła 150,6 mln zł, podczas gdy rok wcześniej 135,9 mln zł.
Wybrane wyniki finansowe grupy Wirtualnej Polski Holding (mln zł) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 4 kw. 2017 | 4 kw. 2016 | Zmiana % | 2017 | 2016 | Zmiana % |
Przychody ze sprzedaży | 137,6 | 123,0 | 11,9 | 465,6 | 415,1 | 12,2 |
EBIT | 26,3 | 26,8 | -2,0 | 78,6 | 80,9 | -2,8 |
EBITDA | 40,0 | 38,1 | 4,8 | 129,6 | 122,9 | 5,4 |
Zysk netto | 8,3 | 23,4 | -64,7 | 35,3 | 53,8 | -34,3 |
Przepływy operacyjne | 33,2 | 31,6 | 5,1 | 113,6 | 113,6 | 0,0 |
Przepływy inwestycyjne | -16,7 | -29,6 | 43,6 | -67,8 | -92,6 | 26,8 |
Przepływy finansowe | 0,5 | -9,5 | 105,7 | -43,8 | -24,8 | -76,5 |
Marża EBITDA | 29,1 | 31,0 | -1,96 | 27,8 | 29,6 | -1,77 |
Marża netto | 6,0 | 19,0 | -13,00 | 7,6 | 12,9 | -5,36 |
Źródło: raporty finansowe spółki |
Z kwartału na kwartał poprawia się też sytuacja Telewizji WP. Choć w całym roku przyniosła ona grupie 12,2 mln zł straty EBITDA, to w ostatnim kwartale straty skurczyły się do 1,6 mln zł z 3,1 mln zł kwartał wcześniej. Co ważne - to w związku z wzrostem przychodów do 3,5 mln zł w ostatnich trzech miesiącach roku z 2,1 mln zł w trzecim kwartale. Prowadzenie wśród nowych programów z multipleksu ósmego (MUX8) najwyraźniej przekłada się już na poprawę sytuacji finansowej telewizji. Gdyby zakładać realizację trendu z ostatniego kwartału można by prognozować, że na plus wyjdzie już w drugiej połowie bieżącego roku.
Kluczowa dla spółki jest działalność e-commerce (Domodi, Allani, Nocowanie). Liczba użytkowników tych usług w grupie WP wzrosła z 5,1 mln we września do 5,8 mln w styczniu b.r.
- Dynamika przychodów z rynku e-commerce, mimo długoterminowego spadkowego trendu, jeszcze przez wiele kwartałów pozostanie ważnym napędem wzrostu wartości dla akcjonariuszy najstarszej polskiej internetowej spółki - Wirtualnej Polski - napisał prezes Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy.
Jeśli chodzi o media, to grupa utrzymała pierwsze miejsca w siedmiu kategoriach, w tym: „biznes, finanse i prawo” (money.pl, finanse.wp.pl) i „styl życia” (m.in. Pudelek). Znacząco WP poprawiła w ciągu kwartału swoją pozycję w segmencie „informacje i publicystyka” (skok z 5. na 3. miejsce).
Jeszcze przed publikacją wyników w czwartek doszło do przejęcia 35 proc. udziałów Domodi. WPH zapłaciła za nie 85 mln zł.