- poinformował w piątek PAP rzecznik prasowy PKP SA Roman Hajdrowski.
'LHS otrzymała ponadto koncesję na wykonywanie przewozów towarowych' - powiedział Hajdrowski.
Dodał, że przyznane koncesje pozwalają tym spółkom na wykonywanie wymienionych w nich usług od 1 czerwca, jednak ze względów organizacyjnych działalność opartą na tych koncesjach rozpoczną od 1 lipca.
'Doradcą prywatyzacyjnym SKM i WKD będzie firma Arthur Andersen. Stosowna umowa z tą firmą będzie popisana prawdopodobnie w lipcu. Prace, mające na celu przygotowanie prywatyzacji tych spółek, potrwają od 12 do 18 miesięcy' - powiedział rzecznik PKP.
Pierwszych efektów prywatyzacji można oczekiwać z początkiem 2003 roku.
Nie wybrano jeszcze doradcy prywatyzacyjnego dla LHS. Hajdrowski dodał, że obecnie prowadzone są z Ministerstwem Transportu uzgodnienia o koncesjach na zarządzanie liniami kolejowymi przez te spółki.
SKM rocznie przewozi 35,5 mln pasażerów (około 10 proc. ogólnych przewozów PKP), WKD 8,7 mln, a LHS 4,8 mln ton towarów.
Przyznane koncesje dotyczą linii, na których spółki te prowadzą obecnie przewozy. Jednak, jako spółki, które zostały wydzielone z PKP pod koniec 2000 roku i stały się podmiotami prawnymi, są zobowiązane do formalnego uzyskania koncesji na prowadzenie przewozów.
SKM otrzymała koncesję, która obejmuje linie w woj. pomorskim: Gdańsk Główny – Wejherowo (w tym po torach SKM Gdańsk Główny – Rumia), Gdańsk Główny – Nowy Port.
Koncesja WKD w woj. mazowieckim obejmuje linie: Warszawa Śródmieście – Grodzisk Mazowiecki Radońska, Podkowa Leśna – Milanówek Grudów (po torach WKD).
Koncesje na przewóz towarów i osób dla LHS obejmują linię Sławków Południowy, około 25 km od Katowic – Most na rzece Bug na obszarze województw: lubelskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego, małopolskiego, śląskiego. Do tej pory LHS nie prowadziła przewozów pasażerskich.