Wojas chce, żeby jego sieć sklepów skurczyła się do 178 lokalizacji i to już na koniec tego roku. Z tego 158 ma być w Polsce. Oznacza to tylko i aż tyle, co zamknięcie czterech sklepów w Polsce. Tym samym sieć wrócić ma do rozmiarów z końca 2015 roku.
"Związane jest to ze zmianami w zachowaniu konsumentów, podczas gdy kanał sprzedaży e-commerce odnotowuje dynamiczny wzrost, ruch w sklepach stacjonarnych spada" - podała spółka w komunikacie.
Wojas poinformował jednocześnie, że podczas odnowień umów najmu w pierwszej kolejności skupia się na renegocjacji stawek czynszowych. Gdy analiza rentowności sklepu wskazuje na trwałą nierentowność - zapada decyzja o likwidacji salonu. Jednocześnie wciąż poszukuje nowych atrakcyjnych lokalizacji w Polsce pod nowe salony.
Sklepy Wojasa znajdują się głównie w Polsce, ale osiem zlokalizowano na Słowacji, sześć w Czechach, a po trzy na Białorusi i w Rumunii. W ciągu ostatnich 12 ostatnich miesięcy sieć zwiększyła się o trzy salony w Rumunii.
Zagraniczna sieć w tym roku (dane za dziewięć miesięcy) opowiadała za 14 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 22,2 proc. rdr - podała spółka. Dużo gorzej było w kraju - sprzedaż detaliczna w sklepach Wojasa spadła o 5,4 proc. do 109 mln zł.
"Z zebranych doświadczeń na rynkach zagranicznych wynika, iż bardzo istotna w dłuższym horyzoncie czasowym jest znajomość marki Wojas na danym rynku i jej pozycjonowanie na tle konkurencji. Wiąże się to z istotnymi nakładami na promocję i reklamę w danym kraju" - czytamy także w raporcie.
Spółka, podobnie jak inni detaliści z segmentu modowego (LPP, CCC)
, chwali się dynamiką sklepu internetowego. Ten kanał sprzedaży (tylko na kraj), zanotował 28,6-procentową dynamikę wzrostu rdr, a wielkość tej sprzedaży po 9 miesiącach 2017 r. wyniosła ponad 13 mln zł.
"Tym samym udział sklepu internetowego w krajowej sprzedaży detalicznej wyniósł 11 proc." - podaje spółka.
Trzeci kwartał na minusie. To negatywny rekord Wojasa
Plany redukcji sieci salonów podano w tym samym raporcie, który mówił o kolejnym kwartale ze stratami Wojasa. W historii był co prawda gorszy czas, gdy w dwa kwartały stracił 4,3 mln zł, ale nigdy minus nie utrzymał się tak długo. Akcjonariusze nie usłyszeli ani razu o zyskach za ten rok.
Wyniki netto grupy Wojas (tys. zł)
W trzecim kwartale straty były o połowę niższe niż rok temu. Głównie dzięki utrzymaniu kosztów na wodzy przy nieznacznym przyroście przychodów. Spadki przychodów z własnych sklepów spółka nadrobiła głównie wzrostem sprzedaży hurtowej o 22 proc. rdr.
Wybrane dane finansowe Wojasa (mln zł, skons.) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 3 kw. 2017 | 3 kw. 2016 | zmiana % | 1-3 kwartał 2017 | 1-3 kwartał 2016 | zmiana % |
przychody | 53,7 | 52,4 | 2,4 | 161,9 | 159,30 | 1,6 |
wynik operacyjny | -0,6 | -0,7 | 18,0 | -1,6 | 1,4 | -212,2 |
zysk netto | -0,7 | -1,5 | 54,5 | -2,3 | -2,5 | 7,1 |
marża operacyjna % | -1,1 | -1,4 | 0,3 | -1,0 | 0,9 | -1,8 |
marża netto % | -1,3 | -2,9 | 1,6 | -1,4 | -1,6 | 0,1 |
przepływy operacyjne | 3,9 | 1,8 | 116,6 | 3,6 | 4,5 | -21,2 |
przepływy inwestycyjne | -1,3 | -0,9 | -34,1 | -4,1 | 1,1 | -457,6 |
przepływy finansowe | -1,7 | -1,5 | -14,1 | 0,5 | -5,6 | 108,9 |
Źródło: raport kwartalny Wojasa |