.
- Top Marka jest unikalnym w skali kraju badaniem, które pozwala analizowanym brandom porównać się nie tylko na tle bezpośredniej konkurencji, ale także szerzej w odniesieniu do innych branż – komentuje Katarzyna Popławska, kierownik działu marketingu i public relations Press-Service Monitoring Mediów.
Na potrzeby raportu przeanalizowano materiały z prasy, internetu i social media opublikowane w okresie od 1 lipca 2017 roku do 30 czerwca 2018 roku – łącznie ponad 52 mln informacji: 1 mln tekstów prasowych, 5 mln internetowych i 46 mln postów w mediach społecznościowych.
W ten sposób przebadano 500 marek z 50 branż. Podstawą nowej metodologii jest zastosowanie porównywalnych wskaźników dla wszystkich rodzajów wzmianek, uwzględniających specyfikę prasy, portali internetowych i social media.
Wartością decydującą o miejscu brandu w rankingu jest siła marki – wypadkowa kilku zmiennych świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu na jej temat.
Zobacz także: Wirtualna Polska poprawia wyniki operacyjne
W badaniu wyselekcjonowano 50 branż najczęściej pojawiających się w mediach. W każdym z sektorów wyłoniono 10 brandów, o których wzmiankowano najwięcej. Pięćdziesięciu najsilniejszym medialnie brandom przyznano tytuł i statuetkę Top Marka 2018. Wśród portali internetowych zwyciężyła strona główna Wirtualnej Polski.
Topową marką całego rankingu, obejmującego 500 brandów, została PGE Polska Grupa Energetyczna. Siłę tej marki wyliczono na 17 948 385 pkt. O jej przewadze nad dwiema kolejnymi markami w badaniu zdecydował wyższy indeks sentymentu. Spółka wyprzedziła TVN, Polsat oraz Mercedesa. Top 5 uzupełniło BMW.
Na trzy kolejne miejsca trafiły tytuły prasowe – "Gazeta Wyborcza”, "Przegląd Sportowy” oraz "Super Express”. Czołową dziesiątkę zamknęły Audi oraz TVP Info.
Przekaz na temat brandów został poddany również ocenie jakościowej - pozytywny wydźwięk wzmianek zwiększał siłę medialną marki. Tu najlepsze wyniki osiągnęły Fundacja Dzieciom „Zdążyć z Pomocą”, Super-Pharm oraz Szlachetna Paczka. W dalszej kolejności znalazły się Expo XXI oraz Toyota.
Badanie Top Marka jest wspólnym przedsięwzięciem pomysłodawcy projektu - magazynu "Press" oraz autora metodologii Press-Service Monitoring Mediów, realizowanym od 2007 roku. Pierwsze edycje zawierały analizę publikacji prasowych. W roku 2013 badanie poszerzono o materiały z internetu, a 2 lata później o wzmianki z serwisów społecznościowych.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl