Oprócz poprawionych elementów graficznych, nowych czcionek i łamania tekstu tygodnik "Wprost" wprowadza nowe oznaczenie nad tytułem – "Polski Wydawca". Po co? Jak sugeruje medioznawca, to wyjście naprzeciw zapowiadanej przez Jarosława Kaczyńskiego repolonizacji mediów.
Projekt ustawy dotyczącej "repolonizacji" mediów ma być gotowy w połowie 2016 r. Jak zapewnia PiS, przepisy mają nie być wymierzone w żadne konkretne media. Wciąż jednak brakuje konkretów.
Wiadomo jednak, że PiS chce zaproponować zmianę przepisów antymonopolowych: chodzi o to, by jeden podmiot nie koncentrował w swoim ręku nadmiernej części rynku. Jaki to miałby być procent i jak ma być określany ten rynek - tego jeszcze nie wiemy.
Już pod koniec ubiegłego roku, kiedy pojawiły się informacje o pomysłach PiS temat podchwycił Michał Lisiecki, prezes PMPG, właściciela spółki wydającej m.in. tygodnik "Wprost". Na swoim Twitterze zasugerował wręcz, aby - dosłownie - oflagować prasę.
Po pięciu miesiącach, wraz ze zmianami layoutu magazynu, pomysł ten po części został zrealizowany. "Wprost" nad tytuł wprowadza specjalne oznaczenie "Polski wydawca".
- To przejaw gospodarczo-politycznego koniunkturalizmu - komentuje dla money.pl dr Adam Szynol, medioznawcza z Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. - Być może ma to związek z ostatnimi słabszymi wynikami "Wprost", w stosunku do innych tygodników opinii.
Jak sugeruje dr Szynol, zapowiadana przez Kaczyńskiego repolonizacja mediów, może przynieść wymierne korzyści finansowe, bo nieoficjalne mówi się o tym, że to właśnie do polskich mediów mają trafiać płatne komunikaty i ogłoszenia o zamówieniach spółek skarbu państwa. - Lisiecki wychodzi naprzeciw nadchodzącym zmianom. Wysyła sygnał, że jego tygodnik będzie jak najlepszym medium dla tego typu treści. Być może właśnie w ten sposób będzie chciał ratować pozycję "Wprost".
Tygodniki | |||
---|---|---|---|
dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, za Wirtualnemedia.pl, stan na październik 2015 | |||
Tytuł | Sprzedaż ogółem | Wydawnictwo | Kapitał |
Newsweek | 130 257 | Ringier Axel Springer Polska | niemiecko-szwajcarski |
Gość Niedzielny | 127 690 | Instytut Gość Media | polski |
Polityka | 115 736 | Polityka | polski |
Wsieci | 73 034 | Fratria | polski |
Tygodnik Do Rzeczy | 56 545 | Orle Pióro | polski |
Gazeta Polska | 36 181 | Niezależne Wydawnictwo Polskie | polski |
Wprost | 29 607 | AWR „Wprost” | polski |
Tygodnik Powszechny | 19 171 | Tygodnik Powszechny Sp. z o.o. | polski |
Przegląd | 16 031 | Fundacja Oratio Recta | polski |
Jednak na polskim rynku wydawniczym, wśród najpopularniejszych tygodników, tylko "Newsweek" jest wydawany przez zagraniczny koncern medialny. Trudno powiedzieć, czy taka strategia będzie więc skuteczna.
O intencje wprowadzenia oznaczenia "Polski Wydawca" zapytaliśmy również sam "Wprost". Jednak do momentu publikacji nie otrzymaliśmy komentarza ze strony wydawców tygodnika.
#
**
**