Informacje o powrocie "cepeenu" pojawiają się w przestrzeni publicznej od połowy ubiegłego roku. Dotychczas jednak zatrzymywały się na etapie doniesień medialnych.
Jak udało się ustalić money.pl, projekt reaktywacji marki CPN przez PKN Orlen jest na tyle zaawansowany, że w najbliższych dniach lub nawet godzinach dawna stacja Bliska na ulicy Markowskiej w Warszawie, zmieni swój wygląd. To tam znów pojawi się charakterystyczne biało-pomarańczowe logo Centrali Produktów Naftowych.
Stacja na warszawskiej Pradze będzie, przynajmniej na razie, jedyną w Polsce, na której znajdziemy oficjalnie logo zaprojektowane w latach sześćdziesiątych przez Ryszarda Bojara. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami ISB News, to właśnie ten logotyp jest powodem, dla którego Orlen zdecydował się na uruchomienie placówki pod historyczną marką. Dzięki jego faktycznemu wykorzystywaniu łatwiejsze stanie się utrzymywanie praw własności, a te kilkukrotnie próbowano już przejąć.
CPN to jednak nie jedyna historyczna marka, do której wraca Orlen. Równolegle bowiem trwają prace nad otworzeniem placówki pod biało-niebieskim szyldem Petrochemii Płock w Bodzanowie pod Płockiem. Oficjalnie powrót do obu marek będzie przedstawiany jako upamiętnienie 20. rocznicy połączenia CPN i Petrochemii Płock w PKN Orlen.
PKN Orlen powstał we wrześniu 1999 r. Początkowo jako Polski Koncern Naftowy S.A. łączył właśnie Centralę Produktów Naftowych i Petrochemię Płock. Słowo Orlen pojawiło się dopiero rok później. Dziś firma kontroluje sześć rafinerii w Polsce, Czechach i na Litwie oraz posiada sieć około 1700 stacji własnych w Polsce, ponad 400 pod marką Benzina u naszych południowych sąsiadów oraz kilkaset pod marką Star w Niemczech.
CPN to historia polskiej motoryzacji. Stworzone w 1945 r. przedsiębiorstwo miało kontrolować rynek dystrybucji produktów naftowych. Do dziś sformułowanie "jadę na cepeen" bywa synonimem wyjazdu na stację benzynową. W "szczycie" swej popularności przedsiębiorstwo miało ponad 1400 stacji.
Sam logotyp składający się z pomarańczowych liter "C", "P" i "N" ułożonych w kształt dystrybutora jest prezentowany w Muzeum Narodowym w Warszawie, a księga identyfikacji wizualnej tworzona przez kilkadziesiąt lat przez Ryszarda Bojara we współpracy ze Stefanem Sokolikiem i Jerzym Słowikowskim uznawana jest nie tylko za jedną z pierwszych, ale i jedną z najlepszych w dorobku polskiego wzornictwa.
Z kolei otwarcie jednej stacji pod niebiesko-białym logo Petrochemii Płock, czyli litery "P" wpisanej w chemiczną retortę, ma upamiętnić rolę płockiej rafinerii w rozwoju nie tylko Orlenu, ale całego sektora paliwowego w Polsce.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl