Agora odnotowała 6,7 mln zł skonsolidowanej straty netto w trzecim kwartale 2015 r. wobec 10,11 mln zł straty rok wcześniej. Był to wynik tylko nieco lepszy niż prognozy rynkowe. Mogło być gorzej, ale medialną firmę ratowała poprawa w segmencie reklamy zewnętrznej. Zawdzięcza to ustawie krajobrazowej i wyborom.
Prognozy rynkowe wskazywały na stratę o milion złotych większą, dlatego kurs akcji Agory na warszawskiej giełdzie zareagował nieznacznym wzrostem. Na straty wpłynął wzrost kosztów reprezentacji i reklamy oraz usług obcych. Najgorzej w przychodach radzi sobie segment prasy, a największy spadek zysków operacyjnych powiększonych o amortyzację (EBITDA)
nastąpił w segmencie radiowym.
Strata operacyjna wyniosła 4,4 mln zł wobec 9,8 mln zł straty rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 259,8 mln zł wobec 243,9 mln zł rok wcześniej.
Najlepszy kwartał Agora miała w reklamie zewnętrznej (outdoor). Co prawda przychody wzrosły tu tylko 9,5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, ale za to zyski operacyjne powiększone o amortyzację (tzw. EBITDA) skoczyły o aż 116 proc. do 5,4 mln zł.
Wybrane dane finansowe Agory według segmentów | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 3 kwartał 2015 | 3 kwartał 2014 | zmiana (%) | 1-3 kwartał 2015 | 1-3 kwartał 2014 | zmiana (%) |
Źródło: Money.pl za raportem finansowym spółki | ||||||
prasa - przychody | 71 | 71,1 | -0,1 | 219,7 | 220,8 | -0,5 |
prasa - ebitda | 7,7 | 5,8 | 32,8 | 20,2 | 25,9 | -22,0 |
film i książka - przychody | 65,6 | 57,5 | 14,1 | 233,1 | 182,7 | 27,6 |
film i książka - ebitda | 8,4 | 6,4 | 31,3 | 40,4 | 21,8 | 85,3 |
outdoor - przychody | 35,6 | 32,5 | 9,5 | 109,7 | 106,2 | 3,3 |
outdoor - ebitda | 5,4 | 2,5 | 116,0 | 20,8 | 12,8 | 62,5 |
internet - przychody | 33,4 | 29,7 | 12,5 | 105,1 | 90,4 | 16,3 |
internet - ebitda | 6,3 | 5,7 | 10,5 | 19,7 | 18,6 | 5,9 |
radio - przychody | 22,6 | 17,5 | 29,1 | 71,3 | 58,8 | 21,3 |
radio - ebitda | 0,5 | 1,3 | -61,5 | 6,3 | 5,7 | 10,5 |
druk - przychody | 39,9 | 40 | -0,3 | 121 | 125,6 | -3,7 |
druk - ebitda | 4 | 4,4 | -9,1 | 13,7 | 11,5 | 19,1 |
Reklama zewnętrzna - ustawa i wybory służą Agorze
„W końcu znikną "szmaty" reklamowe”, tak głosiły niedawno tytuły w lokalnych dodatkach do „Gazety Wyborczej”. ”Koniec z nielegalnymi reklamami, billboardami przy ulicach, plakatami na ogrodzeniach i siatkami zasłaniającymi zabytkowe budynki”. Zdjęcia iIlustrujące artykuły pokazywały jak władze samorządowe usuwają pierwsze reklamy. Chodziło o ustawę o ochronie krajobrazu.
Przepisy, przegłosowane po poprawkach Senatu pod koniec kwietnia, weszły w życie w pierwszej połowie września. Jednym z głównych aspektów nowego prawa była walka z nośnikami reklamowymi. Nie tylko wprowadzała kary na nielegalne reklamy, lecz także opodatkowała wystawienie reklam na prywatnym terenie oraz uniemożliwiła wielkoformatowe reklamy na budynkach służące np. zebraniu pieniędzy na ich remont.
Tak się składa, że firmą, która najbardziej korzystała na likwidacji nielegalnych według obecnych przepisów nośników jest sama Agora, wydawca Gazety Wyborczej. Należący do Agory AMS ma największy udział w rynku reklamy zewnętrznej i na koniec września dysponował 24833 nośników reklamowych, nie licząc małoformatowych , zainstalowanych np. na wiatach przystankowych, w tym 1580 np. nowych wiat przystankowych w Warszawie. Zgodnie z ustawą jak najbardziej legalnych.
Ustawa podcięła de facto skrzydła drobnej konkurencji Agory, którą stanowiło wiele prywatnych nośników stawianych na polach, wieszanych na domach, blokach. Jak widać po wynikach spółki za trzeci kwartał Agora nie tylko poprawiła dynamicznie przychody, ale i zyski. Przy wzroście sprzedaży o prawie 10 procent (+3,1 mln zł), jednocześnie ścięto koszty o 0,9 proc. (-0,3 mln zł), w tym głównie zatrudnienia o 7,5 procent. To dało zysk operacyjny EBITDA wyższy o aż 116 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Wyższe przychody przy stabilnych kosztach oznaczać mogą wzrost cen nośników, o czym było zresztą słychać na rynku.
Wpłynął na to z pewnością zwiększony popyt ze strony partii politycznych, które przed wyborami musiały prezentować publicznie twarze swoich przedstawicieli w dużym formacie. Ale spadek podaży ze strony konkurencji nie był na pewno dla wzrostu cen obojętny, co najprawdopodobniej potwierdzą powyborcze kwartały.
Coraz gorzej z Gazetą Wyborczą
W trzecim kwartale 2015 r. Gazeta Wyborcza utrzymała pozycję lidera wśród dzienników opiniotwórczych. Średnie rozpowszechnianie płatne Gazety Wyborczej wyniosło 173 tys. egzemplarzy i zmniejszyło się o 6,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2014 r.
W tym okresie wpływy ze sprzedaży Gazety Wyborczej wzrosły jednak nieznacznie, o 0,4 proc. w stosunku do trzeciego kwartału ubiegłego roku, co było możliwe głównie dzięki większej liczbie wydań dziennika w ofercie dwucenowej oraz podniesieniu ceny codziennych wydań Gazety Wyborczej w październiku 2014 r.
Rozwój Internetu powoduje jednak stopniowe zanikanie czytelnictwa dzienników. Traci na tym również do niedawna flagowy produkt Agory, Gazeta Wyborcza.
Agora zarabia teraz na filmach i gra komputerowych
Czasy się zmieniły. Teraz głównym motorem zysków Agory jest sieć kin Helios i wydawanie płyt i książek, jako dodatków do Gazety Wyborczej, ale również produkcja filmów.
Segment „Film i książka” dał Agorze w trzecim kwartale 8,4 mln zł zysku operacyjnego EBITDA, czyli 26 proc. ogóły zysku wszystkich segmentów, wyprzedzając prasę z 24 proc. i Internet z 20 proc.
Pozytywny wpływ zarówno na wysokość przychodów, jak i wynik operacyjny segmentu miały m.in. wpływy Wydawnictwa z dystrybucji gry Wiedźmin 3: Dziki Gon
W trzecim kwartale premierę miała pierwsza produkcja kinowa Agory, czyli film Król życia. Zgromadził w kinach 178 tysięcy widzów, co jest wynikiem przeciętnym. Dużo lepiej oglądał się film Karbala, którego Agora była koproducentem.
Sprzedaż biletów kinowych dała sieci Helios 30 mln zł, czyli 11,5 proc. wzrost przychodów, co jest dużo lepszym wynikiem niż średnia wzrostu rynku (+5,8 proc).
Internet to jeszcze nie filar dla spółki, a radio kosztuje
Stabilnie, ale powoli rozwija się segment internetowy koncernu. Przychody wzrosły o 12 proc., a zysk operacyjny EBITDA o 10 proc. w porównaniu z trzecim kwartałem 2014 r. Grupa serwisów gazeta.pl miała 12,2 mln użytkowników, co plasuje ją na czwartym miejscu w polskim Internecie.
Słaby kwartał zanotowało natomiast radio. Słuchalność pozostała co prawda na tym samym poziomie, a przychody nawet wzrosły, ale dynamicznie szły do góry również koszty działania o 35 proc., w rezultacie zysk operacyjny EBITDA wyniósł zaledwie 0,5 mln zł, czyli spadł o 62 proc. rok do roku.
Na wzrost ten wpłynęły głównie wyższe koszty zakupu czasu antenowego w stacjach należących do innych nadawców w związku ze świadczoną usługą pośrednictwa w zakupie reklamy, a także koszty związane ze świadczeniem usług reklamowych w kinach Helios, ujmowane w pozycji usługi obce. Pozycja usługi obce obejmuje, oprócz kosztów pośrednictwa sprzedaży reklam w stacjach innych nadawców oraz w kinach sieci Helios.
Trudne dziewięć miesięcy
W pierwszych dziewięciu miesiącach 2015 roku grupa Agora miała 3,0 mln zł skonsolidowanej straty netto w porównaniu z 20,7 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 835,38 mln zł w porównaniu z 768,72 mln zł rok wcześniej.
Na wzrost sprzedaży w 2015 roku istotnie wpłynęły wyższe o 11,1 proc. przychody ze sprzedaży biletów kinowych. W ciągu trzech kwartałów kupiono 6,2 mln biletów w sieci Helios, czyli 9,6 proc. więcej niż rok wcześniej. O 4,6 proc. zwiększyły się przychody reklamowe dochodząc do kwoty 835,4 mln zł, związane z wyższym niż rynkowy wzrostem przychodów z reklamy w segmentach Internet i Radio. Przychody ze sprzedaży wydawnictw zwiększyły się o 9,4 proc. do 107,4 mln zł, m.in. dzięki sprzedaży filmu DVD Bogowie.