Grupa Jeronimo Martins na przestrzeni ostatnich dziewięciu miesięcy poprawiła sprzedaż o 5,5 proc., a jej zysk przed opodatkowaniem z wyłączeniem kosztów amortyzacji (EBITDA)
wyniósł 627 mln euro (około 2,7 mld zł). Głównym filarem spółki cały czas pozostaje działająca w Polsce sieć sklepów Biedronka, której wyniki stanowiły 80 proc. zysku EBITDA grupy, a jej przychody przekroczyły 7 mld euro, co w przeliczeniu daje kwotę ponad 30 mld zł.
Jak podaje spółka, sprzedaż Biedronki wyrażona w złotych wzrosła w okresie dziewięciu pierwszych miesięcy 2016 o 9,9 proc. rok do roku. Na koniec września przychody sieci sklepów działającej w Polsce sięgnęły 7,16 mld euro.
Zysk przed opodatkowaniem z wyłączeniem kosztów amortyzacji (EBITDA) za 9 miesięcy tego roku wyniósł 512 mln euro (około 2,2 mld zł), a zatem był 8 proc. wyższy rok do roku. Rosła również marża. W tym okresie poszła ona w górę do poziomu 7,1 proc. z 6,9 proc. rok wcześniej. W raporcie Jeronimo Martins czytamy, że obecnie sieć Biedronki liczy 2700 sklepów, a w omawianym okresie otwarto 50 nowych obiektów i zamknięto 17.
67 procent przychodów i 80 procent zysków
Łącznie we wszystkich sklepach Jeronimo Martins sprzedano towary o wartości 10,7 mld euro, czyli około 46 mld zł. Sprzedaż Biedronki stanowiła zatem filar przychodów Jeronimo Martins. Ich wartość za dziewięć miesięcy tego roku to prawie 67 proc. przychodów całej grupy.
Zysk netto całej grupy Jeronimo Martins w skład której wchodzi nie tylko sieć sklepów Biedronka, ale także taki marki jak Pino Doce, Rechio czy Hebe wyniósł 502 mln euro, wobec 252 mln euro w tym samym okresie rok wcześniej. Natomiast wynik EBITDA osiągnął wartość 627 mln euro. Nie trudno się zatem domyślić, że na poziomie EBITDA wyniki Biedronki miały 80 proc. udział w całej grupie.
Prawie 300 mln euro na inwestycje
Spółka chwali się nie tylko zyskiem. W ciągu dziewięciu miesięcy zainwestowała 295,1 mln euro (około 1,27 mld zł), z czego 126 mln euro (około 542 mln zł) przypadało na samą Biedronkę. Oznacza to, że prawie 43 proc. kwoty przeznaczonej na rozwój dotyczyło sieci sklepów działającej w Polsce.
Jak tłumaczy Pedro Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins, cytowany w komunikacie, w trzecim kwartale spółka wzmocniła pozycję wszystkich swoich marek. Biedronka zwiększała różnorodność oferty, sieć Pino Doce umocniła pozycję na rynku portugalskim, a sieć Ara rozpoczęła ekspansję w stolicy Kolumbii - Bogocie.
W raporcie czytamy, że Biedronka w okresie ostatnich dziewięciu miesięcy korzystała na wzroście dochodów do dyspozycji Polaków. Atrakcyjność sieci została poprawiona przez akcje promocyjne np. tygodnie tematyczne, w których promowane były produkty pochodzące z konkretnych krajów lub wprowadzenie akcji "Moja Biedronka na co dzień". Spółka zwraca również uwagę na rozszerzoną ofertę zup. Wprowadziła do sklepów zupy pod własną marką, które teraz stanowią 44 proc. sprzedaży tego typu produktów.