Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Maciej Czujko
|

Zaczynają się wyprzedaże. Tak Cię będą oszukiwać!

0
Podziel się:

Handlowcy wiedzą jak wyciągnąć pieniądze z kieszeni klienta. Oto ich chwyty.

Zaczynają się wyprzedaże. Tak Cię będą oszukiwać!
(Andresr/Dreamstime)

Podstępne strategie marketingowe zaczęły pojawiać się na świecie w latach 80. W Polskich sklepach też zdążyły już zagościć na dobre. Jak się okazuje, wcale nie jesteśmy na nie przygotowani. A niewiele trzeba, by ustrzec się przed niepotrzebnym wydatkiem, powodowanym konsumencką naiwnością. Sztuczek marketingowych jest bowiem ograniczona liczba.

Polacy nie są przygotowani na pułapki, które fundują im sprzedawcy. Z badań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że niewielu z nas zna podstawowe prawa i ograniczenia, które nakłada na nas prawo handlowe.

Na przykład, niewielu polskich klientów wie, że nie można domagać się od sprzedawcy, by przyjął od nas towar, który chcemy zwrócić. Większości wydaje się, że przysługuje nam takie prawo, gdy w rzeczywistości oddawanie pieniędzy za kupioną rzecz to dobry obyczaj, a nie obowiązek.

Źródło UOKiK

Lepiej wypada nasza znajomość prawa, gdy chodzi o zasadę reklamacji towaru kupionego w promocji. 53 proc. z nas wie, że takie rzeczy można reklamować, jeśli mają wadę, ale odsetek niezdecydowanych i żyjących w błędzie jest równie duży - w sumie to aż 47 procent.

Źródło UOKiK

Znajomość praw konsumenta pomaga na zakupach, lecz nie wystarcza, by ustrzec się przed naciągaczami. By nie dać się nabrać na niepotrzebny wydatek, trzeba poznać sztuczki marketingowe, które często stosują sprzedawcy.

Opakowania iluzje i udawane promocjeOkres poświątecznych wyprzedaży to czas, kiedy natężenie nie do końca uczciwych zabiegów rośnie. Sprzedawcy prześcigają się w polowaniu na zabłąkanych w gąszczu promocji klientów. Oto jak próbują wyciągać z nas pieniądze:

  • Promocja, która nigdy nią nie była. Sprzedawca skreśla na czerwono cenę, której dany towar nigdy nie osiągnął i obok wpisuje dotychczasową, udając, że to poważna obniżka. * Gratisy nie są darmowe. Gdy chcemy kupić na przykład telewizor, do którego sprzedawca dołącza proste DVD. Sprawdźmy czy czasem obie te rzeczy kupowane osobno, nie będą tańsze niż zestaw. * Markety na billboardach reklamowych kuszą towarami w wyjątkowo niskich cenach. Potem sprzedają je za tak małe pieniądze, ale rzeczy reklamowanych na plakatach jest tak mało, że wystarcza ich dla promila klientów. Reszta, skoro już do sklepu przyszła, kupuje podobne towary, ale drożej. * Ceny nabijane przez kasjerów są wyższe niż te wypisane na półkach przy produktach. Sprzedawcy liczą, że klient nie zauważy albo machnie rękę na zmianę ceny po wyczekiwaniu w długiej kolejce. * Na półkach, które znajdują się na wysokości naszych oczu sprzedawca wystawia towar niekoniecznie najbardziej atrakcyjny pod względem jakości i ceny. Często eksponuje tam coś, co po prostu się nie sprzedaje. * Outlety coraz rzadziej oferują towary gorszej jakości po niższej cenie. Coraz częściej od zwykłych sklepów różni je tylko nazwa. * Sprzedawca, obok towaru, na który nałożył dużą marżę, stawia produkt jeszcze droższy od pozostałych. Klienci porównują ich cenę z tym wyjątkowo drogim przedmiotem i uznają, że nie jest ona tak wysoka. * Wyprzedaż w związku z likwidacją. Często sklepy w krzykliwych banerach informują nas o likwidacji sklepu czy kolekcji. To przeważnie blef, który ma wzbudzić w nas przeczucie niepowtarzalnej okazji. * Rozmiar opakowania - na przykład w przypadku produktów żywnościowych - może się zmieniać tak, by klient tego nie dostrzegł. Kupujący jest przekonany, że za towar zapłacił tyle samo, co zwykle, a ma go mniej. * Zastrzeżenia pisane drobnym drukiem. Na dużych planszach, informujących na przykład o 70-procentowej przecenie, niewielką czcionką sprzedawca zaznacza, że tylko nieznaczna część rzeczy leżących pod banerem jest objęta ta promocją. * *Kasjerzy czasem chętnie dzielą się spostrzeżeniami *na temat asortymentu, które dotyczą ich prywatnego życia. Gdy mówią: _ O, takie spodnie kupiłam mężowi! _, to prawdopodobnie kazał im tak mówić szef, by utwierdzić klienta w przekonaniu, że dobrze zrobił.
Czytaj więcej o prawach konsumenta w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/116/t87412.jpg ) ] (http://e-prawnik.pl/wiadomosci/informacje/kupowanie-prezentow-na-co-trzeba-uwazac.html) Kupowanie prezentów. Na co trzeba uważać? Masz prawo do reklamacji nawet wtedy, gdy upominek był w promocji lub z wyprzedaży.
[ ( http://static1.iwoman.pl/i/art/183/t197815.jpg ) ] (http://www.iwoman.pl/trendy/gadzety/polacy;sa;rekordzistami;w;pozbywaniu;sie;prezentow;co;robimy,13,0,982797.html) W tym Polacy są najlepsi na świecie Piąta, niebieska apaszka i trzecia książka kucharska wcale nie muszą zalegać na dnie szafy. Zobacz, co możesz zrobić z nietrafionymi podarunkami.
[ ( http://static1.iwoman.pl/i/art/80/t122704.jpg ) ] (http://www.iwoman.pl/naluzie/inews/szalejesz;na;zagranicznych;wyprzedazach;poznaj;swoje;prawa,108,0,746092.html) Szalejesz na zagranicznych wyprzedażach? Poznaj swoje prawa Rzeczy kupione za granicą na wyprzedaży można reklamować tak samo jak nieprzecenione. W Norwegii zwrócisz nawet towar bez wad.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)