Zakaz handlu bez wątpienia wpływa na lepsze wyniki finansowe stacji paliw. Na stacjach sprzedaż produktów spożywczych rośnie, w momencie, gdy cały rynek rozwija się w tempie prawie sześć razy wolniejszym.
"Jeśli mielibyśmy wskazać kanał sprzedaży, który jest zwycięzcą ustawy o zakazie handlu w niedziele - z pewnością są to stacje benzynowe" - pisze w swojej analizie firma badawcza Nielsen, na którą powołuje się Gazeta.pl.
Dane potwierdzają tę tezę. Przyczyn może być kilka. Choćby taka, że Polacy coraz więcej kupują produktów "w drodze”. Jednak czynnikiem, na który zwraca uwagę Nielsen, jest przede wszystkim funkcjonujące od marca ograniczenie handlu w niektóre niedziele.
Tylko w tym roku było już 18 niehandlowych niedziel, z czego 17 było związanych z zakazem, a jedna z Wielkanocą. W te dni stacje paliw mogły normalnie działać. Do końca roku takich niedziel będzie jeszcze pięć. W grudniu sklepy będą otwarte nie tylko w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca, ale także 16 i 23 grudnia.
W przyszłym roku niedziel bez handlu będzie jeszcze więcej, bo zakaz nie będzie obowiązywał wyłącznie w ostatnią niedzielę miesiąca.
Wracając do stacji paliw, Nielsen zwraca uwagę, że już w 2017 r. wiele z nich testowało sprzedaż m.in. warzyw, owoców, czasem nawet mięsa. W czerwcu 2018 r. około 40 proc. stacji benzynowych sprzedawało produkty należące do kategorii nabiałowych, a w 2017 r. ten odsetek wynosił niespełna 17 proc.
„W badaniu konsumenckim przygotowanym przez Nielsen na potrzeby raportu "Zakaz handlu - wolne niedziele" obserwujemy wzrost odsetka konsumentów, którzy na stacji benzynowej jako cel wizyty deklarują tankowanie i zakupy oraz tankowanie, zakupy i gastronomia. Wzrasta dość znacznie również odsetek konsumentów deklarujących, że zakupy robione na stacji benzynowej są zakupami do domu, a nie bezpośredniej konsumpcji” - informuje firma badawcza.
Wyniki finansowe PKN Orlen pokazują nowy trend. Widać zmiany preferencji zakupowych Polaków, spowodowanych m.in. ograniczeniem handlu w niedziele. W wynikach za drugi kwartał koncern pokazał rekordowy zysk ze sprzedaży detalicznej, wyższy aż o 18 proc. rok do roku.
Czytaj także: Najmniejsza galeria w Polsce będzie miała tylko 20 sklepów. Za to będzie w atrakcyjnym miejscu
Na koniec czerwca br. PKN Orlen posiadał w Polsce 1771 stacji paliw, w tym 63 działających pod szyldem Bliska.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl