Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Zakład Newagu mógłby trafić do grupy PKP? Tak uważają związkowcy

0
Podziel się:

W ocenie prezydium Rady zakup gliwickiego zakładu byłby również korzystny dla grupy PKP ze względów finansowych i logistycznych oraz wzmocniłby potencjał spółki.

Zakład Newagu mógłby trafić do grupy PKP? Tak uważają związkowcy
(mat. producenta)

Prezydium Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach zaapelowało do szefów grupy PKP oraz spółki Newag o podjęcie rozmów o sprzedaży gliwickiego zakładu Newagu na rzecz jednej ze spółek PKP. Ma to być sposób na utrzymanie ponad 350 miejsc pracy przy produkcji lokomotyw na Śląsku.

W miniony wtorek śląsko-dąbrowska Solidarność poinformowała, że gliwicki zakład Newagu, gdzie konstruowane są lokomotywy Dragon i Griffin, może zostać zlikwidowany, a jego produkcja przeniesiona do Nowego Sącza, co oznaczałoby zwolnienie w Gliwicach ok. 350 osób. W odpowiedzi przedstawiciele Newagu poinformowali, że żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły, poza decyzją o opracowaniu możliwych scenariuszy rozwoju sytuacji rynkowej oraz analizy możliwości dostosowania struktury firmy do nowej rzeczywistości rynkowej.

Przyszłość gliwickiego zakładu Newagu oraz potencjalne konsekwencje planowanych przekształceń w spółce były głównym tematem środowego posiedzenia prezydium Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach. W spotkaniu brali udział przedstawiciele strony społecznej w gliwickim zakładzie oraz pełnomocnik zarządu spółki. W czwartek prezydium Rady wystosowało apel dotyczący przyszłości gliwickiej fabryki.

"Po wnikliwym zapoznaniu się ze stanowiskami obu stron prezydium WRDS postanowiło zwrócić się z apelem do zarządu Newag SA o odstąpienie od planu likwidacji zakładu w Gliwicach i podjęcie rozmów w sprawie sprzedaży zorganizowanej części tego przedsiębiorstwa do jednej ze spółek grupy PKP SA, z jednoczesnym przekazaniem pracowników na zasadzie art. 23 prim Kodeksu pracy. W ocenie prezydium WRDS takie rozwiązanie byłoby korzystne zarówno ze względu na plany i interesy Newagu, związane z optymalizacją produkcji i zysków, jak również ze względu na gospodarcze i społeczne znaczenie gliwickiego zakładu dla naszego regionu" - czytamy w piśmie adresowanym do prezesa Newagu Zbigniewa Konieczka.

W ocenie prezydium Rady zakup gliwickiego zakładu byłby również korzystny dla grupy PKP ze względów finansowych i logistycznych oraz wzmocniłby potencjał spółki. Przedstawiciele prezydium WRDS zadeklarowali gotowość uczestnictwa w rozmowach stron i wsparcia działań służących przejęciu zakładu Newagu w Gliwicach przez grupę PKP.

Jak podali związkowcy, w ubiegłym tygodniu przedstawiciele Newagu poinformowali ich o czterech możliwych scenariuszach dotyczących przyszłości Centrum Kompetencji Pojazdów Szynowych w Gliwicach (CKPS). Pierwszy zakłada likwidację zakładu i przeniesienie produkcji do Nowego Sącza. Drugi - jego działanie w dotychczasowej formule. Trzeci możliwy wariant to sprzedaż lub wydzierżawienie zakładu zewnętrznemu inwestorowi; czwarty wariant zakłada przeniesienie napraw lokomotyw spalinowych z Nowego Sącza do Gliwic.

Choć zarząd spółki - jak podała Solidarność - zapewnił w trakcie spotkania ze związkami zawodowymi, że ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta, w ocenie związkowców najbardziej prawdopodobna jest likwidacja CKPS.

We wtorek rzecznik Newagu Łukasz Mikołajczyk zwrócił uwagę, że podstawą planowania strategicznego i decyzji biznesowych w spółce są analizy perspektyw rynku kolejowego i kierunki jego rozwoju; z tych analiz wynika, że w najbliższych latach spółka powinna koncentrować się głównie na produkcji nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, rozwijaniu produkcji pojazdów metra oraz tramwajów - dzięki temu Newag ma wzmocnić pozycję rynkową tam, gdzie trafią fundusze europejskie. Spółka nie zaprzestanie świadczenia usług napraw czy produkcji lokomotyw elektrycznych, o ile będzie zapotrzebowanie na te usługi i produkty.

- Ważnym czynnikiem rynkowym, ograniczającym zapotrzebowanie na usługi napraw lokomotyw, zarówno elektrycznych, jak i spalinowych, było rozpoczęcie wykonywania tychże napraw przez spółkę zależną od PKP Cargo SA, czyli przez spółkę zależną głównego zleceniodawcy na tymże rynku. Skutkiem tego znacząco zmniejszyła się ilość zamówień na naprawy także dla naszej spółki. Według naszej oceny, sytuacja ta nie ulegnie zmianie przez najbliższe lata - tłumaczył rzecznik Newagu.

Przedstawiciele spółki podkreślają, że modernizacja i naprawa lokomotyw dotąd były realizowane zarówno w Nowym Sączu, jak i w Gliwicach, zatem zmiany na rynku dotykają obydwu zakładów. Jedną z pierwszych konsekwencji tych zmian było podjęcie decyzji o zaprzestaniu napraw lokomotyw spalinowych w Nowym Sączu. Ograniczenie rynku ma również wpływ na decyzję o dostosowaniu wszelkich zasobów w zakładzie w Gliwicach do nowej sytuacji.

Związkowcy z Gliwic są przekonani, że zakład może utrzymać swoją pozycję na rynku. Jak mówią, dotąd wyprodukowano tu dziewięć lokomotyw typu Dragon dla firm STK z Wrocławia i Lotos Kolej, a w połowie tego roku sfinalizowana zostanie dostawa sześciu kolejnych takich lokomotyw. Jest też - według związków - kontrakt na pięć lokomotyw Griffin dla spółki Lotos Kolej; spółka może również uczestniczyć w innych przetargach w Austrii i w Polsce.

- Zapewniamy, iż bacznie śledzimy ogłoszenia o przetargach na naprawy oraz produkcję lokomotyw, w których zamierzamy brać aktywny udział. Wedle naszej wiedzy, PKP Intercity w ciągu najbliższych dwóch lat zamierza zlecić naprawy czterdziestu siedmiu lokomotyw EP09 oraz czterdziestu trzech lokomotyw EU07 i EP07. Zamówienia te pozytywnie wpłynęłyby na sytuację naszej firmy, dlatego też podejmiemy wszelkie środki, aby je uzyskać - zapewniał we wtorek rzecznik Newagu.

W czwartek PAP zwróciła się o komentarz do apelu prezydium WRDS do służb prasowych PKP i Newagu, które dotychczas nie przedstawiły informacji w tej sprawie.

Newag ma zakłady produkcyjne w Gliwicach i Nowym Sączu; zatrudnia blisko 1,8 tys. osób. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Zobacz także: Zobacz także: PiS chce ożywić żeglugę śródlądową
giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)